««« Harmadik rész: Ingyenes fotós képzés kezdőknek #3

Fények

Szipál Martin tanította régen nekem, hogy a formákat az árnyékok rajzolják meg. Ez egy olyan mondat, amit mindenkinek érdemes amolyan aranyszabályként a fejébe vésnie.

Ahogy VUK legjobb barátja a sötétség, a miénk fotósoké a fény. Fény nélkül nem lesz fénykép se, ezért az első és legfontosabb dolog, amit egy fotósnak meg kell ismernie az maga a fény! A fény amilyen egyszerű dolognak tűnik, olyan összetett. Ismerjük hát meg a fény világát!

Világítástechnika – a fények használata

lapos megvilágítás lágy fényekkel

lapos megvilágítás lágy fényekkel

Ahhoz, hogy egy alakzat, tárgy vagy modell térbeli, 3 dimenziós hatást keltsen egy 2 dimenziós papírlapon, nem csupán fényre, árnyékra is szükség van. Érdemes eljátszani a világítással és megfigyelni, hogy egy lapos, árnyékmentes alakzatból hogyan lesz térbeli! Tegyünk le egy tojást vagy egy gömböt, labdát egy sötét helység asztalára, majd egy zseblámpa segítségével világítsuk meg onnan, ahol állunk, a szemünkhöz aránylag közelről. Az eredmény egy sík, lapos tárgy hatását fogja kelteni. Amint a zseblámpánkat elkezdjük mozgatni, az addig lapos tárgyon fényesebb és árnyékosabb területek jelennek meg, kirajzolva annak háromdimenziós alakját.

Maguk a fények lehetnek kemények illetve lágyak. A kemény fények erős, határozott, kontrasztos árnyékot eredményeznek. Kiemelik a tárgyak textúráját, illetve a bőr redőzetét, portrék esetén drámai hatások elérésére alkalmasak. Ilyen fény tipikusan a tiszta égbolton át érkező déli napfény. Mesterségesen előállított fények közül a hagyományos vaku fénye is ide sorolható.

Lágy fények: pl.: a természetben a felhőkön átszűrődő vagy a szobában a függönyön keresztül érkező szórt fények. Nem okoz kontrasztos árnyékot, lágy átmeneteket képez az egyes árnyalatok között.

Direkt és indirekt fények: direkt fénynek nevezzük azokat a fényeket, melyek közvetlenül a fényforrásból érkeznek, az indirekt fények egy felületről, tárgyról visszavert fénysugarak.

Ha ezeket az alapfogalmakat megértjük és elsajátítjuk használatukat, rá fogunk jönni, mennyire mi irányíthatjuk a fotózás végeredményét. Gyakran nagyon apró trükkökkel, hétköznapi tárgyakkal, kis mértékű pozíció változtatással teljesen más végeredményt kaphatunk, akár az eredetinél nagyságrendekkel jobbat.

Kemény, súrlófény. Így emelhetjük ki textúrákat

Kemény, súrlófény. Így emelhetjük ki textúrákat

Mielőtt jobban belemennénk a fényekkel való játékba, fontos tudnunk, hogy a gyakorlatban szinte minden direkt fényhez tartozik egy indirekt visszavert fény is. Miért érdekes ez? Besüt a nap a szoba ablakán, szépen megvilágítva a választott modellünket… Körben azonban szép zöldek a falak amiről az ablakon besütő nap sugarai csodálatosan visszaverődnek és az árnyékos részeken remek kombinációt alkot az emberi bőr narancsos pirosas bőr árnyalata és a zöld szín találkozása. Konkrétan hulla szürke. Vicces, de ugyanez a jelenség figyelhető meg, ha nyáron egy erdőben sétálva készítünk képeket. A nap fénye indirekt, a levelekről visszaverődve jut el az arcunkra és teljesen más végeredményt fogunk kapni, mint azt várnánk.

Legegyszerűbb dolog, amit érdemes megismerni, az a kemény és a lágy fény közötti különbség. A legtöbb háztartásban van téli/nyári gumi szabadon, esetleg kerékpár nem tükör sima pályagumival 🙂

Vigyük az áldozatunkat egy aránylag fényszegény szobába (húzzuk be a függönyt, kapcsoljuk le a lámpát) és egy zseblámpa segítségévek világítsuk meg úgy a gumit, hogy a fény éppen csak súrolja a bordázatot. Azt nem kérem, hogy fotózzátok is le, de akár egy mobiltelefonnal még az is megoldható közben. A lényeg, hogy anélkül, hogy a lámpát vagy a gumit elmozdítanánk, lógass be a zseblámpa elé egy papír zsebkendő réteget (egy papír zsebkendő több vékony rétegből áll, nekünk ebből csak egyetélen rétegre van szükségünk) és figyeld meg a változást.

Derítés egy egyszerű fehér A4-es lappal

Derítés egy egyszerű fehér A4-es lappal

Szinén izgalmas lesz a következő játék. Keressünk valami bonyolultabb formával rendelkező tárgyat, plüss mackót, stb. Maradva a sötét szobában, oldal irányból világítsuk meg a témát a zseblámpával. Majd vegyünk elő egy A4-es fehér lapot, és az ellenkező oldalról közelítsünk vele úgy, hogy lapjával a fényforrás irányába mutasson. Ahogy egyre közelebb ér a papírlap a témához, úgy világosodnak ki az eddig árnyékos sötét részek, úgy válik egyre kevésbé kontrasztossá. Látható, hogy míg a direkt fényünk határozott, kemény árnyékokat produkált, a papírlapról visszavert indirekt fény már sokkal lágyabb. Ez abból adódik, hogy a „fényforrásunk” felülete a papírlap esetében sokkal nagyobb, mint a zseblámpa esetében. Ezt a technikát amúgy, amikor egy fényvisszaverő felület segítségével a beérkező fényeket a téma árnyékos oldalára irányítjuk a fotózásban derítésnek hívják.

Összegzésképpen, ha ki szeretnénk emelni a téma mintázatát, karakteres formáját, érdemes kemény fényeket használni. Amennyiben ennek ellenkezője a cél, pl. női portré, akkor javasolt a lágy fények használata. Az, hogy ezt hogyan valósítja meg egy fotós, csakis rá van bízva. Behúzhatjuk az árnyékoló függönyt, tépkedhetünk papír zsebkendőt, megvárhatjuk míg egy felhő eltakarja a napot, a lehetőségek tárháza végtelen, mindig az adott helyszínen rendelkezésre álló dolgokat kell a lehető leghatékonyabban felhasználni.

A fény iránya:

Sajnos a fénnyel mindig csak baj van. Ha van akkor vagy a színe vagy az iránya nem jó, ha nincs akkor pedig az a baj. A fotósok már csak ilyenek, semmi nem jó nekik. Sajnos azt viszont egyértelműen ki lehet jelenteni, hogy fény nélkül nincsenek színek, formák. Tipikus példa erre, amikor a nap pont szemből süt. Ilyenkor a téma árnyékos oldala van felénk, amiről kontraszt nélküli szürkés, fakó képet fogunk tudni készíteni amennyiben nem trükközünk valamit. Nem azért, mert gyenge a gépünk, nem azért, mert valamit elhibáztunk, hanem mert ez a valóság.

Természetesen erre a helyzetre is számtalan megoldási lehetőség létezik. Egyik és talán legegyszerűbb, hogy elengedjük a témát és engedjük teljes mértékben „bebukni” azaz besötétedni és egy sziluettet csinálunk csupán. Ha ez nem elegendő, akkor valamilyen úton-módon több fényt kell varázsolnunk a témánk árnyékos oldalára. Ezt megtehetjük derítéssel, lámpával, vakuval, vagy egész egyszerűen helyet cserélünk a témával és így háttal leszünk a napnak. Persze ha fontos a háttér, akkor ez a megoldás nem működik. Vakunk kívül az összes említett megoldás eredménye azonnal látható, így azokról most nem is ejtenék több szót, a vakuzás pedig egy jóval nagyobb téma annál, hogy pár mondatban letudjam, így azt majd később.

Folytatjuk…