««« Második rész: Ingyenes fotós képzés kezdőknek #2
Gyakorlat
Arra kérlek, hogy az egyes faladatok leírása után NE OLVASS TOVÁBB, hanem csináld amit leírtam, az olvasást CSAK AKKOR FOLYTASD, ha elkészültek a fotók. Ez szükséges ahhoz, hogy később te magad jöjj rá, mit hibáztál, mi az, amivel javítani lehet a hibán. A véletlenszerű kattogtatáson már úgy is túl vagy, így ezt most engedjük is el, nézzünk egy nehezített pályát. Nézz szét a lakásban, mi az a lapos felület, amiből egy enyhe lejtőt tudsz csinálni? Pl ebédlőasztal aminek 2 lába alá 8-10cm könyvet pakolsz, vasalódeszka, osb lap, bármi. Ami fontos, hogy legyen egy 1-1.5m hosszú lapos és lejtős felület. A feladat elvégzéséhez szükség lesz egy teniszlabdára vagy ehhez hasonló méretű gömbre, ami nem törékeny (le fog esni, ez biztos) valamint egy biorobotra aki segít neked a labdázásban (férj, feleség, szülő, gyerek, stb.)
Feladat a következő: a segítőd az asztal magasabbik oldalának közepére teszi a labdát és elengedi. Ennek következtében az szépen egyenletes sebességgel végig fog gurulni az asztalon és a végén természetesen leesik. A te feladatod az, hogy az asztaltól kb. 1m távolságra állj be úgy, hogy a labda pont feléd guruljon és a fényképeződdel készíts a guruló labdáról egy olyan képet amin a labda a lehetőségeidhez mérten a legnagyobb mértékben kitölti a képmezőt. Azaz nem csupán egy kis porszem a kép közepén, hanem valóban a labda a kép témája.
Ha megvagy, nézd meg a képet. Feltételezve, hogy az előzőekben leírt beállításokat a gépen már elvégezted, így A módban, auto ISO mellett 1/200-250 körül készítetted a fotót, a következő problémák lehetnek (akár ezekből több is egyszerre):
A kép sötét
1: A szobában ahol tanulsz fotózni, sötét van. Olyan sötét, amit a gép már nem bír ISO-ból megoldani. Megoldás: napközben próbálkozz, amikor süt a nap és a függönyök ne legyenek behúzva
2: A blende értéke túl szűk, próbáld nagyobbra nyitni (a kisebb f érték felé tekerni a tekerőt). Ha nem megy jobban, akkor megoldás mint 1. pontban.
3: Minden fényképezőben van lehetőség manuálisan felülbírálni a fénymérési adatokat. Ezt expó kompenzálásnak hívják. Vannak gépek ahol ennek állításához be kell menni menübe, van ahol külön tárcsa van rá, a gépkönyvben keressük meg és ellenőrizzük, nincs-e elállítva 0-ról. (a tanulás ezen szakaszában még maradjon ez az érték 0)
A kép életlen
1: a kép élességállítása nem arra a pontra történt, ahol a kép elkészítésekor a labda tartózkodott. A gép alap beállítások (AF-S / Single focus) esetén az exponáló gomb félig lenyomásakor állít élességet, majd amikor teljesen lenyomjuk, elkészíti a képet. A probléma abból adódik, hogy az élességállítás és a kép elkészítése között a labda mozgásban volt.
2: Bár aránylag lassan közeledik feléd az a labda, mivel nem csak közeledik, hanem forog is, A kép szempontjából egyszerre két irányú mozgást is végez, ami már az 1/200 környéki záridőnek gyors lehet és így a kép bemozdul.
Rövid távú megoldás az 1. és 2. problémákra: A gépet A-módról tedd át M-re és míg a blende értéke továbbra is maradjon nagy (kis f érték), zársebesség mértékét állítsd gyorsabbra mint 1/250. Javaslat: 1/640-1/800 környékén már valószínűleg nem fog bemozdulni a kép a mozgás miatt.
Természetesen ilyen záridő mellett már elég sok fényre van szükség, így ne csodálkozzunk, ha kicsit zajos lesz a kép, ez most belefér.
Mielőtt tovább finomítanánk a dolgot, próbáld meg újra lefotózni a labdát ahogy gurul feléd.
Ha mindent jól csináltál, akkor legfeljebb egy kicsit életlen lesz a kép, mivel nem oda fókuszáltál ahol a labda a fotózáskor volt, lásd 2. pont az előbb.
Az ideális végeredmény eléréséhez amit még át kell állítanunk, az maga a fókusz rendszer. Ez egy külön fejezetet megér, így később még biztos fogok vele foglalkozni, de első körben mindenképp érdemes elolvasni a kezelési útmutatót, milyen beállításokat enged a gép.
Amit szinte minden gép enged az a „single” vagy AF-S és a „continous” AF-C / AI Servo. Persze mellette lehet még AF-A meg hasonlók, ezekre most nincs szükségünk. Ezt az értéket most állítsuk AF-C / AI Servo-ra.
A másik fontos beállítás a fókusz terület. Ez lehet egy pont szerű terület, de lehet az egész képmező is, esetleg téma érzékeny követő fókusz (valamint gép típusonként még számtalan egyéb). Nekünk most a legegyszerűbb pont szerű fókuszmezőre lesz szükségünk. Amit ha nem ott van, állítsunk a kijelző közepére (ez elvileg az alaphelyzet)
Feladat: mint az előbb, annyi különbséggel, hogy most még a labda elengedése előtt célozzuk be azt, nyomjuk le félig az expó gombot és tartsuk is úgy. Induljon a menet, labda gurul, a fókuszpontot pedig folyamatosan tartsuk a labda közepén, majd amikor úgy érezzük nyomjuk le teljesen a gombot és készítsük el a képet.
Ha szerencsénk van, akkor ez a kép már majdnem jó lesz. A valóságban az ilyen mozgó témák viszont sokkal kiszámíthatatlanabbak (pl.: felénk rohanó gyerek, aki a rohanás közben még beszél, pislog, nézelődik, stb.) Ilyenkor van az, hogy ha egy képpel szeretnénk megoldani a feladatot, nagy valószínűséggel nem az ideális pillanatot kapjuk el.
Keressük meg a kézikönyvben a sorozat mód beállítást és egyszeri (one shoot) módról állítsuk át a gépet sorozatra. Ha ez megtörtént akkor vissza az előbbi feladathoz annyi változtatással, hogy a labda elengedésétől a megérkezéséig tartsuk lenyomva az expó gombot, aminek hatására folyamatosan készíteni fogja a képeket. Nekünk csak annyit kell tennünk, hogy a „célkeresztet” folyamatosan a labdán tartsuk. A követő fókusz miatt ha kicsit is más téma felé irányítjuk a gépet, akkor az élesség azonnal át fog állni az új témára.
Mire volt jó ez az egész gyakorlat?
A gyakorlatban minden mozgó téma fotózása így történik. Legyen az táncoló pár, szaladgáló kisgyerek, udvaron játszadozó kutyák, autó, motor, minden. Kizárólag arra kell ügyelni, hogy a megfelelő helyre célozzunk a fotózás során és a megfelelő mélységélességhez tartozó blende értéket állítsunk be és persze a téma sebességének megfelelő záridőt használjunk.
Fontos!
Ez a beállítás amit használtunk, egy speciális feladat megoldásához ideális, de általános célokra nem. Ne felejtsük el visszaállítani a korábbi beállításokat a gépen, hogy bármikor elővéve ne okozzon kellemetlen meglepetést, hogy a gép nem úgy viselkedik ahogy szeretnénk.
A fényképezőgép alapvető beállításait ezzel nagyjából ki is végeztük. Gyakorlás nélkül viszont nem fogsz megtanulni fotózni ebben biztos lehetsz. Ha eddig elolvastad az anyagot, akkor már tisztában vagy vele, mely beállítás milyen hatással van a képre, innentől rajtad áll, mennyire vagy kreatív és tudod kihasználni a gépben rejlő dolgokat.
Természetesen a következőkben lesz még szó pár gép beállítás dologról, pl. vaku, de egy jó kép elkészítésénél a technika csak egy apró kis rész az összetevőkben. Gyakran sokkal többet számít egy jó megvilágítás, egy jó kompozíció, stb. Így a folytatásban erről lesz inkább szó.
Negyedik rész: https://www.digilab.hu/ingyenes-fotos-kepzes-kezdoknek-4 »»»
Az oktató anyagokat, statisztikákat, teszteket minden esetben külső támogatás és megbízás nélkül készítem, azok legfeljebb annyira részrehajlóak amennyire én szubjektív vagyok 🙂
Ha szeretnéd támogatni a munkámat, hívj meg egy virtuális kávéra! (klikk a linkre)