Mindig van olyan esküvői fótós akivel még sosem fordult elő, hogy elvesztette volna a képeket, elromlott volna a gépe amivel dolgozott. Kedves menyasszonyok, vőlegények, szeretnétek ti lenni az elsők?

Nagyon úgy tűnik, hogy az esküvői orosz rulett játék cikkem süket fülekre talált és azt gondoljátok, veletek ez nem történhet meg. Sajnos az elmúlt hét megint arról szólt, hogy olyan fotósok és menyasszonyok panaszait olvastam, ahol a képek nem kerültek átadásra ilyen vagy olyan okból.

Legújabb történet egy olyan menyasszonyról szólt, akinek az esküvője még júniusban volt, de a fotós most jelezte, hogy elvesztette a képeket. 2 és fél hónappal az esküvő után!!!

De a történet még ennél is megdöbbentőbb. Az adatok állítólag egy külső merevlemezről tűntek el. Bennem egyből az a kérdés merült fel, hogy mit kerestek azok az adatok egy külső merevlemezen? Nem mondom, remek dolog egy külső hdd utazásra, gépek közötti nagyobb mennyiségű adatcserére, de egy pótolhatatlan képanyag egyedüli tárolóhelyeként használni???

Mivel egyre több sebből vérzett a történet, megpróbáltam kicsit utána járni a részleteknek, hátha tudok segíteni a párnak. Ahogy derültek ki az újabb részletek úgy estem egyik ámulatból a másikba.

Nem kellett sokat kutakodni, hamar rátaláltam a facebook profiljára ahol már a profilképét megnézve fel kellett volna villannia a piros lámpának, de ehhez persze kell némi szakmai ismeret. Az illető ugyanis egy 2022 nyarán készült (azaz friss) profil képén egy belépő szintű nikon géppel pózol. Ezek a gépek több okból is alkalmatlanok az esküvői fotózásra. Igen gyenge a fókusz rendszerük, igen lassú maga a gép, kevés fény mellett ha talál is élességet a kép vélhetően igen gyenge minőségű és zajos lesz, de ami még ennél is nagyobb gond velük, hogy egyetlen memória kártya foglalattal rendelkeznek, azaz bármi történik a géppel vagy a kártyával azok a képek elvesztek, nincs másolat belőlük mint egy erre alkalmas gép esetén.

Ok, de honnan lehet tudni, hogy ez egy olcsó turista gép?

Szerencsére a gyártók marketingesei nem buták, a haladó és profi gépek nyakpántjára nem csak a márkajelzést (jelen esetben Nikon) írják rá, hanem a gép típusát is (pl.: Nikon D5). A 2 számjegyű (régi, D40, D50, D70, D80, D90) illetve a 4 számjegyű (újabb, D3xxx D5xxx, D7xxx) gépek Nikon esetben a belépő kategóriát képviselik. Ezek nyakpántjára a gyártó csak annyit ír: Nikon

A képeiről nem szeretnék véleményt alkotni, mivel ennek az egész történetnek ez a része az egyetlen, ami szubjektív. Lehet, hogy valakinek tetszik, bár azért gyanús, hogy sok képén még élesség sincs sehol…

Következő amitől frászt kaptam az az illető fotós szerződése. Nem vagyok jogász, de amikor egy vállalkozó 1 oldalas szerződése “anyja neve, szig. száma” és ehhez hasonló adatokat tartalmaz adószám helyett, a szerződő fél pedig egyszerű magánszemély az már elég meredek.

A szerződésének következő már már groteszk pontja: „Az átutalásról a szolgáltató fotót készít és továbbítja a megrendelő részére, ezzel igazolva az átutalást és az átvételt.” Csókolom, esetleg számla? Nem kell már papír se hozzá, e-számla kész van pár kattintással… jah, ahhoz kellene valami legális vállalkozás…

Aztán jött az a rész amin már nem tudtam, hogy sírjak vagy nevessek… „Kiszállási díjat nem számol fel a szolgáltató a szolgáltatásért. Önkéntes alapon a megrendelő dönt kompenzálásáról.”

Jó jó, de ki nem számol fel kiszállási díjat? A megrendelő vagy a fotós? 😀 Önkéntes alapon 😀 És ez sajnos nem egy vicclap, ez egy szerződés!!!

Ha ezek a pontok nem késztették volna meghátrálásra a megrendelőt, az utolsó kegyelemdöfést a vállalási ár kellett volna bevigye ugyanis az egész napos fotózásért 135 000 Ft tiszteletdíjat állapított meg magának a fotós, amiért bár a “szerződésében” erről egy szó sem esett, a feleségével együtt ment, őt is „eladva” fotósnak.

Annyiszor megkapjuk, hogy nem biztos, hogy az olcsó fotós rossz képeket készít, annyiszor megkapjuk, hogy nem a technika számít hanem az ember a gép mögött, de ha ez tényleg így lenne, akkor miért ismerek egyetlen felső kategóriás fotóst érintő botrányt, ahol igazából nem is a fotós volt a hibás, hanem a megrendelő, aki nem a képeket nézte hanem csak hírnév alapján választott egy nagyon drága szolgáltatót, akitől pontosan azt kapta, ami az Ő stílusa, de ez neki nem tetszett. 14 év alatt 1 eset, olcsójánosokból pedig hetente jut néha több is.

Ezt az egy botrányt leszámítva kivétel nélkül az összes ilyen eset olcsó gépekkel dolgozó olcsó fotósokat érintett. És természetes, hogy egy ideig nem lesz a géppel semmi gond, nem vész el adat, nem áll meg a gép, nem sérül meg a memória kártya, de nem az a kérdés, hogy ez be fog-e következni, hanem az, hogy mikor.

Ismét felteszem a kérdést, szeretnétek ti lenni az elsők?

Megpróbálom röviden összefoglalni mik azok a dolgok, amikre egy esküvői fotós kiválasztásánál mindenképp ügyeljetek:

Szerződés (ha nincs szerződése az illetőnek: FUSS!!!)

  • Tartalmazza a felek adatait, elérhetőségeit. Vállalkozói oldalról mindenképp e.v. vagy jogi személyiség formában, azaz e.v., bt, kft, stb. Így az adószám alapján annak is utána tudtok nézni, nincs-e esetleg felszámolás alatt a cég, nincs-e felfüggesztve az adószám, stb.
  • A vállalt szolgáltatás részletes leírása, pontosan milyen feladatokat vállal, mettől-meddig tart a rendelkezésre állása, stb.
  • Milyen elvárásai vannak a megfelelő munkavégzés ellátásához.
  • Mi van akkor, ha vele bármi történik aminek következében nem képes ellátni feladatait.
  • A vállalási összeg + kiszállási díj pontos fizetési ütemezéssel és minden esetben számla ellenében.
  • Az átadásra kerülő produktum definiálása, milyen formátumban, milyen adathordozón kerülnek átadásra a képek, ezeken milyen utómunka kerül végrehajtásra.
  • Szerzői és felhasználási jogok pontos tisztázása, képmáshoz való jog.
  • Elállás, bánatpénz és egyéb jogkövetkezmények szerződésbontás esetén.

Felszerelés

Minimum 2 gép és objektívek esetén is alternatív cserére alkalmas megoldás (azaz pl.: egy zoom és egy fix sor, ha elromlik az egyik zoom akkor a fix párjával ki lehet váltani)

Én azt javaslom, csak olyan fényképezőgépet használjon minden fotós, amiben 2 kártya hely van és ezt úgy állítsa be, hogy a gép egyszerre 2 helyre mentse ugyanazt. Ismerek olyan fotóst, aki úgy használ 1 kártyás gépet, hogy közben a fényképező folyamatosan küldi át a képeket a telefonjára, így keletkezik egy biztonsági mentés, de ezt azért nem gondolom olyan jó megoldásnak, de mindenképp jobb, mint nélküle.

Kérdezzétek meg, hogyan kezeli a képeket az esküvőt követően. Nálam ez a következők szerint történik: Hazaérek valamikor hajnalban, kiveszem a gépekből az egyik kártyát, valamint ha napközben telt be teljesen kártya akkor azon párosokból is az egyiket előkészítem. Egymás után az összes kártyáról az összes nyers képet (RAW) felmásolom a számítógépem egy megadott könyvtárába, ahol dolgozni fogok majd vele. Közben természetesen míg zajlik a képek másolása, akkumulátort cserélek a gépekben, felteszem tölteni az elhasználtakat, ugyanígy a vakuk és egyéb eszközök esetében is.

A képek másolása után a kártyákat visszahelyezem a gépekbe (nem törlöm őket a következő esküvőig), majd elindítok egy adatmentést, mely a számítógépemen kívül 2 másik tárhelyre másolja át az összes képet, majd egy 3. helyre is átmásolom, amit un. hideg mentésként használok, azaz fizikailag nincs rákötve semmire, biztonságos helyen pihen kikapcsolt állapotban. Ez egyben az archiválás része is.

Az esküvős anyagok feldolgozásával időrendben foglalkozok, így amikor eljön ennek az esküvőnek a kidolgozása és minden képet megfelelő formára hoztam, újra lementem minden helyre a már elkészült JPG képeket is, illetve feltöltöm egy online felületre, ahonnan a pár le tudja tölteni bármikor.

Ennek az ügymenetnek köszönhetően a kezdetektől rendelkezésemre áll az összes nyers és kidolgozott kép egyaránt, bármely esküvő anyagát pár perc alatt elő tudom bányászni ha esetleg az ifjú pár elvesztette volna vagy valami okból szükség lenne rá.

Képek

Sose a kirakat alapján hozzuk meg a végső döntést. Vak tyúk elmélet alapján bárkinek lehet pár tucat előnyös fotója, ami alkalmas arra, hogy megfelelő minőségűnek tűnjön egy kevésbé szakavatott szem számára.

Ha egy fotóssal eljuttok addig a pontig, hogy potenciális jelölt, kérjetek be tőle friss esküvés anyagokat. Igen, teljes anyagot. Nézzétek meg a kreatív képek mellett hogy néznek ki a készülődős fotók, a buli képek, a szertartás fotók. Különösen árulkodó tud lenni egy sötétebb templomban készült sorozat (pl.: Mátyás templom, Bazilika, Sziklakápolna, stb.) esetleg egy csillagszórós vagy gyertyás jelenet, egy éjszakai szertartás. Érdemes megnézni, mennyire vannak szétvakuzva a képek, vagy az eredeti fények felhasználásával megfelelő minőségben meg tudta örökíteni az eseményeket. Itt persze fontos, hogy ne mobiltelefonon nézzük azokat hanem asztali gépen nagy képernyő mellett. Az egyes események mellett érdemes megnézni mennyire egységes az anyag stílusban, színvilágban.

A körítés

Ez a része a legnehezebb a leinformálásnak, talán legegyszerűbb nyíltan rákérdezni… Sajnos nagyon sok olyan szolgáltatóval találkozok az eseményeken, akik finoman szólva is alulöltözöttek. Mindenki érti, hogy meleg van nyáron, de akkor sem elfogadható egy póló egy rövidnadrággal. Ha a vőlegény elviseli ingben, mellényben, zakóban, akkor a szolgáltató is legyen képes alkalomhoz illően felöltözni. Ez már csak azért is fontos, mert a fotós alkalmanként rajta lesz a videós anyagán, a videós a fotósén, mindenki más pedig mindkettőn.

Hasonlóan nem tartom elfogadhatónak azt, ha egy szolgáltató munka közben alkoholt fogyaszt. Nem nagyon ismerek olyan munkahelyet ahol ez engedélyezett lenne, így azt gondolom, nem bulizni megyünk az esküvőre hanem a maximumot nyújtva legjobb tudásunk szerint megörökíteni a eseményeket.

Tudom, egy kicsit hosszúra sikeredett az írásom, de bízom benne, hogy ha idáig eljutottál akkor nem te leszel az első…