Mikor menjünk fotózkodni?

Örök érvényű dolog, hogy a fénykép készítéséhez fény kell. Ha nincs fény, nincs kép. Sajnos azonban nem ennyire egyszerű a kérdés. A fénynek számtalan tulajdonsága van, ami befolyásolja a képet. Olyanok mint az iránya, intenzitása, színe, keménysége. Úgyhogy a jó képhez az, hogy süt a nap, önmagában nagyon kevés. Ahogy azt megboldogult Szipál Martin mondta, a formákat az árnyékok rajzolják ki. Éppen ezért nagyon nem mindegy, milyenek ezek az árnyékok. Mennyire élesek az árnyék kontúrok és persze hol helyezkedik el a fotózott személyen, személyeken.

A nem megfelelő szögből és nem megfelelő megvilágítás mellett készült képeknek köszönhető többek között az a visszatérő probléma, amivel majd minden fotózás előtt szembesülök, miszerint „rólam nem lehet jó képet készíteni”. Pedig rossz fényképarc nincs, csak rossz fotós.

049-Agi_es_Misi_e-sessionÉrdemes kipróbálni, milyen az amikor este a sötétben beállunk egy közvilágítási lámpa alá. A kapott arc inkább vicces, mint sem szép. Hozzávetőleg ugyanez történik akkor is, ha a déli napsütés idején próbálunk esküvői képeket készíteni. A szemöldök csont árnyéka szép fekete szemgödröket, az áll hatalmas tokát fog rajzolni, így a legszebb topmodellből is panda maci lesz.

Következő dolog amit érdemes kipróbálni az a kemény és lágy fények közti különbség. Akár egy szobában ülve ahol az ablakon besüt a nap üljünk le egy székre úgy, hogy a nap pont megvilágítson minket. Majd húzzuk be a függönyt (ne a sötétítőt) vagy helyezzünk egy fehér vásznat az ablak elé. A változás nagyon látványos lesz.

A szép képek elkészítéséhez tehát az ideális egy megfelelő irányból érkező szórt fény.

A természet nagy varázsló. A légkör ugyanis pontosan úgy viselkedik mint a függöny, csak kevésbé hatékony. A déli órákban amikor épp felettünk van, csupán egy rövid légköri rétegen kell keresztül hatolnia a nap sugarainak, így az kevésbé szóródik. Napfelkelte illetve napnyugta idején a nap sugarainak sokkal hosszabb utat kell megtenniük a légkörben aminek hatására szóródik és az így keletkező árnyékok sokkal lágyabbak lesznek. Ha a fotós ezen szép fényeket felhasználva a párt megfelelően állítja be, a készült képek is sokkal szebbek lesznek mint a déli napsütésben készültek.

036-Agi_es_Misi_e-sessionIgen ám, de az esküvő egy elég speciális történet aminek a forgatókönyve több olyan elemet tartalmaz ami a fotózás előtt illetve ami a fotózás után szokott lenni. Ennek következtében viszont meglehetősen nehéz a fotózást ideális napszakra tervezni.

Evidens, hogy a sminkes és a fodrász mindenképp megelőzi az esküvői fotózást. Ha reggel 8-ra hívjuk őket, akkor is leghamarabb 10 óra fele tudunk nekikezdeni a képek készítésének, ami meg majdnem a déli napsütés, de ha 2 óra fotózással számolunk, a vége épp dél. Ideális itt a reggel 6-8 közötti időszak lenne, amihez 4 órás kezdés tartozna, amit szerintem se a pár se a fotós nem szívesen vállalna be, így a délelőtti részt kihúztuk. Következő probléma a babona. Sokan nem szeretnék, ha a párjuk a szertartások előtt meglátná őket esküvői ruhában. Ok, semmi gond, akkor legyen a szertartások után a fotózás, az ugye mindenképp egy naplementéhez közelebbi időpont, így a fények is valamivel jobbak, ehhez viszont a násznépet kell magára hagyni a vacsoráig, amit szintén sokan nem szeretnek megtenni.

Könnyen belátható ezek alapján, hogy az esküvő napján csak úgy működik a fotózás, ha valahol kompromisszumot kötünk vagy a képek vagy a vendégek rovására.

Mit tehetünk akkor, ha a fotózást a legnagyobb jó szándékunk és igyekezetünk ellenére is csak dél környékén tudjuk beiktatni a forgatókönyvbe?

Első és legfontosabb, hogy semmiképp se várjuk el az esküvői fotósunktól, hogy giccses naplementés képeket készítsen rólunk a déli napsütésben.

Következő, talán még az előzőnél is fontosabb, hogy mindenképp vigyünk magunkkal megfelelő mennyiségű folyadékot, fejfedőt. Vélhetően senki nem szeretné pecsenyekacsa színekkel a napszúrástól émelyegve kimondani az igent és végig bulizni az éjszakát.

347-Evi-es-Attila-eskuvoA fő probléma tehát maga a nap. Kézenfekvő megoldás tehát olyan fotózási helyszín keresése ahol köztünk és a nap között valami kevésbé áttetsző anyag található. Ez lehet egy plafon, de akár sok sok levél (lásd fa) is hasonló hatást tud elérni. Utóbbi esetben azonban ügyeljünk arra, hogy tényleg nagyon sok kell belőle, mivel ha a levelek között apró fénypontok vannak, az még rosszabbul néz ki képen mint a tűző napsütés. Ha kevés a fény, az megfelelő technikai háttérrel rendelkező fotós esetén kisebb probléma, azt mesterséges fényekkel könnyedén ki lehet egészíteni ha kell. Ha már biztosan tudjuk mikor lesz a fotózás, érdemes egyeztetni a fotóssal illetve böngészni az internetet, hogy az adott helyszín közelében milyen kastélyok, szállodák vagy egyéb fotózásra igénybe vehető helyszínek találhatók. Ha kiválasztottuk a megfelelőt, mindenképp vegyük fel velük a kapcsolatot az esetleges engedélyek beszerzése, időpont lefoglalása érdekében.

A legrosszabb eset:

A legrosszabb eset a déli napsütés egy préri közepén / tengerparton, ahol egy szemernyi árnyék sincs, csak a tűző napsütés. Ebben az esetben ti is és a fotósotok is meg fog izzadni a szó minden értelmében. A feladata nem lesz kevesebb, mint a nap fényét megközelítő teljesítménnyel megvilágítva titeket azokat a fránya árnyékokat csökkentse vagy ha kell, eltüntesse. Ez gondolom elsőre is érthető mekkora feladat, így ne lepődjünk meg azon, ha az esküvői fotósunk a legnagyobb napsütésben előveszi a vakuját (vagy többet) és azzal együtt készíti a képeket. Vannak természetesen olyan céleszközök, melyek kimondottan ilyen helyzetekre vannak kitalálva, több négyzetméteres diffúzorok, hatalmas derítőlapok, de ezek többsége egy 2-3 fős stábot igényel a fotóson kívül, ami vélhetően többe kerülne, mint a fotózás áthelyezése egy külön napra.

057-Agi_es_Misi_e-sessionEzzel pedig el is érkeztünk az ideális megoldáshoz. Ha csak tehetjük a beállított képek készítését hagyjuk egy másik napra. A ruha szalonon a legtöbb esetben nyitottak arra, hogy a menyasszonyi ruhát esetleg már szerdán elhozzuk, vagy ne hétfőn csak kedden vagy szerdán vigyük vissza. Így a fotózás és az esküvő napja között még akár egy tisztító is belefér ha szükséges, a sminkes és a fodrász pedig egy fotózásra nem akkora összeg, amit ne kompenzálna az így készíthető képek minősége. További előny, hogy nem a legnagyobb stressz közepén rohantok el fotózni és nézitek folyamatosan az órátokat, mikorra kell visszaérni, nem vagytok a szertartás helyéhez kötve, a képeket bármely kedvenc helyeteken elkészíthetitek az adott helyszínnek leginkább megfelelő napszakban.

Kihagytam valamit? Ja igen, a fotós… Ha magamból indulok ki, én csak örülni szoktam az ilyen lehetőségnek még akkor is, ha ez további egy napomat lefoglalja. Sokkal oldottabb hangulatban sokkal szebb helyszínen sokkal jobb fények mellett sokkal szebb képeket tudok készíteni, amik mint referencia természetesen nekem is fontosak. Ebből adódóan eddig minden esetben megtaláltuk a módját a párokkal, hogyan kezeljük ennek az anyagi oldalát.