Igyekszem az esküvők során maximálisan pozitívan állni mindenhez és mindenkihez, és 110%-osan együttműködni a többi szolgáltatóval, de ez egyre nehezebb. Egyre több olyan esküvői szolgáltatóval (nem szeretném őket más szavakkal illetni) kell együtt dolgoznom, akik a saját munkaterületüket nem úgy látják el, ahogyan azt a megrendelő, azaz az ifjú pár felé prezentálták. Ez eddig lehetne csupán a pár és az adott szolgáltató problémája, majd esküvő után elszámolnak egymással és legfeljebb nem annyi lesz a borítékban, mint ami az eredeti megállapodás volt. Sajnos azonban az ő munkája erősen kihatással van az enyémre is, és az egy kicsit sem vigasztal, hogy a pár is látta, hogy mi volt a helyzet és tisztában van vele, hogy ilyenek voltak a feltételek, ebből ezt lehetett kihozni és a végeredménnyel még elégedettek is. Lehet én vagyok túl maximalista, de nagyon gyakran csak egy pici plusz hiányzik ahhoz, hogy látványosan jobb végeredményt adhassak át a pároknak és engem nagyon zavar, ha ezt a pici pluszt mások miatt nem tudom hozzátenni.

Az évek során a legtöbb helyzetre, ami egy esküvőn előfordulhat már felkészültem. Ha a készülődés egy sötét szobában történik, mert épp beborult az ég, vagy áramszünet van, nem esek kétségbe, ott a táskában egy bármilyen színre kikeverhető lámpa, a sminkessel egyeztetett színre beállítva remek szolgálatot tett már sokszor. Gyakran megesik, hogy a kreatív fotózást nem tudjuk külön napra tenni és így aznap a legrosszabb fények mellett kell a legjobb végeredményt produkálni. Természetesen naplementét még nem tudok varázsolni (dolgozok az ügyön) de egy kisebb mobil műterem van a csomagtartómban, megfelelő teljesítményű vakukkal, amikkel akár a napot is vissza tudom deríteni és olyan képeket tudok készíteni a déli napsütésben is, amiket fel merek vállalni a saját nevemmel, de ezek azért mégis olyan dolgok, hogy a fotós oldja meg ahogy akarja, csak a képek legyenek jók.

Azt gondolom, azaz eddig azt gondoltam, hogy a nap további része már nem tartozik ebbe a kategóriába. Az, hogy megfelelő fénydekor, hangulatfények legyenek a lagzi helyszínén illetve a táncparketten, az már nem a fotós dolga. Ott a dekoros, ott van a fénytechnikus, a dj vagy a zenekar, ez az Ő szakterületük. Lenne… de sajnos nagyon úgy néz ki, hogy csupán ígéretek vannak, megvalósítás nincs. Előfordult nem egy alkalommal, hogy megkérdeztem a párt, hoz-e fényeket a zenész/dj, akik ezt a kérdést feltették a szolgáltatónak, majd jött vissza a válasz, hogy igen, természetesen. Majd a helyszínre megérkezve szembesültem a valósággal… a kínai félgömb pötty gyárral és a villanykörte foglalatba csavarható villogóval. És hiába tudok vakuzni, Érczi Laci fotós kollégám nagyon jól megfogalmazta egy FB bejegyzésem alatt: „Vakuzni lehet ugyan de a semmi fényhez… és azt is lekapcsoljak mint a taperolós tini discoban…. semmilyen hangulat nem társul csak vicces pózokba merevedett embereket fotózunk.”

Hagyományos lámpás vagy vakus világítás

Megfelelő dekor világítás esetén (saját fénytechnika)

Mivel nem szeretnék negatív példákat kitenni, így a saját műtermemben csináltam 2 fotót. Egyik az, amikor a lámpák világítanak, ez a végeredmény jobbára megegyezik a vakuval megvilágított verzióval és egy olyat, ahol megfelelő fénytechnika került elhelyezésre. Falakon egy kis fényfestés, állványról színes diszkó fények és esetleg egy (vagy több) robot lámpa. Szerintem a különbség magáért beszél. Ez a különbség lesz meg annál a kb. 4-500 képnél, amit a lagziról készítek és adok át a párnak. Azt gondolom, hogy az átadott anyag egészére vonatkoztatva ez egy igen jelentős minőségbeli eltérést jelent. Árban pedig a teljes fénytechnika, ami a képen „dolgozott” valahol 1-200eFt között van, ez az összeg kevesebb, mint amit fotósként azokba a vakukba fektettem amiket az esküvők során szinte minden esetben használok. Gondolom a képekből az is kiderült, hogy a probléma megoldására én milyen lépéseket tettem.

Úgy döntöttem, hogy inkább legyen újabb 10-20kg a csomagtartómban, amit reményeim szerint sosem kell majd kivennem onnan, de a 2021-es szezonban egyetlen olyan esküvőt sem szeretnék, ahol mások hanyagsága vagy spórolása miatt nem tudom azt a szintet hozni, amit elvárok saját magamtól.

Nos, eddig a panaszkodás és a puffogás 🙂 innentől szeretnék nektek kedves menyasszonyok és vőlegények olyan támpontokat adni, amik alapján fel tudjátok majd mérni, hogy a fotós szentségelni fog-e az esküvőtökön, vagy megköszöni a dj-nek, zenésznek a profi közös munkát. Az elmúlt 1-2 hónapom elég intenzív fejtágításról szólt. Megpróbáltam minél átfogóbb tudást szerezni azokról a fénytechnikai eszközökről, melyek egy esküvőn szükségesek lehetnek illetve összefuthatok velük. Azt, hogy a fényképekre melyiknek milyen hatása van, azt mint fotós már jól ismertem, de az egyes lámpa fajtákat, azok tulajdonságait nem kellett tudnom, nem volt fontos számomra… eddig… Köszönhetően pár PROFI dj kollégának, akiknél sosem volt hiányom fényből, nagyon segítőkészek voltak, mert pontosan tudták, hogy nem azért ruházok be erre a szettre, hogy előlük elvegyem a megrendeléseket… ennek köszönhetően viszont számtalan nagyon értékes tanácsot kaptam, így amennyire szükséges lehet megismertem a másik oldalt is.

Ezen tanácsok, tapasztalatok és a vásárlások során szerzett információk birtokában szeretnélek ellátni titeket tanácsokkal, amiket természetesen nem kötelező megfogadni, de ha mégis, a fotósotok nagyon hálás lesz érte.

Amit meglátva a fotós ki fogja kapcsolni a fényképezőjét, az a lézer. Elegendő csak egy pillanatra a gép érzékelőjére jusson a lézer fénye és a végszámla egy 6 számjegyű összeggel lesz magasabb. Vannak természetesen profi lézeres cégek, fényszínházak, de az egy külön szakma. A dj/zenekarnál nem fogtok olyan eszközöket találni, amiket a fent említett cégek használnak, úgyhogy ne, ismétlem NE!

Ami csúnya és nem sokat ér: jellemzően az összes olyan lámpa, ami színes pöttyökkel pakolja tele a táncteret. Elsőre lehet viccesen néz ki, de amikor felteszed a kérdést a fotósnak, hogy azt a zöld foltot a szeme alól le lehet-e szedni, a válasz az lesz, hogy nem. Ilyen eszközök több árfekvésben kaphatók, legolcsóbb az E27-es villanykörte alakú kis lámpa, valamivel drágább a földre vagy asztalra rakható prizmás félgömb illetve a legkomolyabb amikkel esküvői környezetben találkozni lehet az egy fém doboz aminek az elején sok kis ablak van, legtöbbször állványra szerelt, a végeredmény viszont inkább csak fényteljesítményben tér el, hatása azonos.

PAR lámpák: ezek azok a bizonyos színes lámpák az állványon, a fal tövében, amik irányukat nem, csak színüket változtatják. Ezeket szeretjük 🙂 de a választék ezekből nagyon széles és természetesen itt is van az olcsó kategória, ami avatatlan szemeknek színes lámpának tűnhet, a gyakorlatban legfeljebb otthon egy szülinapi bulin.

Mik a legfőbb eltérések?

Egy színű LED-ekből felépített PAR lámpa

Mivel változtatni lehet a lámpa színét így szükséges, hogy piros-zöld-kék fényforrások legalább legyenek benne. Ez két módon valósítható meg. Egyik megoldás ahogy a tv is működik, egymás mellé tesznek 3 piros, 3 zöld meg 3 kék izzót és így keverik ki a színeket. Ezen lámpáknál fizikailag látszanak az eltérő színű fényforrások. Ezekkel a lámpákkal két gond van: egyik és talán a rosszabb, hogy 3 fényforrásnak 3 árnyéka is lesz, azaz az embereken egy lila szín kikeverése esetén ott lesz a piros és a kék árnyék is, ami zavaró lehet. A másik probléma, hogy a boltban mondjuk 12x12W (3 szín + fehér) teljesítményűnek címkézték fel a lámpát, ami marketing szempontból igaz is, de csak akkor érhetjük el, ha mind3 színt + a fehéret egyszerre használjuk. Ha csak zölden vagy csak pirosan szeretnénk világítani, akkor a teljesítmény az előbbi 144W helyett csupán 36W, ami elég harmat gyenge egy rendezvény megvilágítása során. Arról pedig nem is ejtettem szót, hogy a 12W-os LED még az erősebbek közé tartozik, árulják ezt 1-3W teljesítményű fényforrásokkal is (lásd lentebb a sok az egyben résznél).

A komolyabb és egyben drágább lámpákban már úgynevezett RGBW vagy RGBW+UV LED fényforrások vannak, amik a fenti problémákat kiküszöbölve megfelelő minőséget tudnak produkálni. Azaz… sajnos a LED technológiának van egy, az átlag emberek által nem ismert tulajdonsága, mégpedig az, hogy a LED nem világít, hanem nagyon gyorsan villog. Olyan gyorsan, hogy azt az emberi szem nem veszi észre. A videó kamera illetve a fényképezőgép viszont igen… és szép hullámos / csíkos lesz a végeredmény az olcsóbb kategóriás lámpák esetében.

Fontos az is, hogy milyen célt szolgál az adott lámpa. A táncteret világítja meg, vagy dekorációként falfestésre használják. Utóbbi esetben praktikusabb lehet az akkumulátoros verzió, amit nem kell kábelezni, így a terem bármely részén elhelyezhető. Illetve fontos szempont, hogy kül- illetve beltéren kerül-e felhasználásra.

Ezek a lámpák egyben elég okosak is, már persze ha megfelelő kezekbe kerül és megfelelően használjuk őket. Be lehet állítani egy adott színt, lehet automata programot futtatni rajtuk amikor folyamatosan változtatják a színüket átmenettel vagy éles váltással, de egy úgynevezett DMX vezérlővel távolról is lehet irányítani, programozni ezeket. Ha ezzel a lehetőséggel él a szolgáltató, akkor megoldható, hogy a táncparkettet megvilágító diszkó fények is harmonizáljanak az esküvő egyéb dekor színeivel.

Robot lámpák

Robot lámpák: legfontosabb tulajdonságuk, hogy 2 tengely körül tudják forgatni a lámpát, mely lehet egy az előzőekhez hasonló RGB fényforrás, vagy gyakoribb esetben egy olyan lámpa, amiben egy fehér LED található, ami előtt több tárcsa helyezkedik el. Egyik tárcsán színek, másikon formák lehetnek, melyek esetleg még forogni is tudnak. Egyes típusoknál a fény útjába egy további prizmát tud helyezni a gép, melynek hatására a fény folt vagy alakzat megháromszorozódik, meg ötszöröződik, így egyszerre nagyobb felületet képes bevilágítani kreatívan. Mivel még ez a prizma is tud forogni, a hatás elég látványos, így a fotósok többsége is kedveli. Van azonban egy elég komoly gond velük. Ezen fényforrások már szakértelmet igényelnek. Van ugyan ezeknek is automata programjuk, de ott össze-vissza előre-hátra, mindenhova világítanak, így az emberekre igen ritkán kerül fény. Ezeket gondosan fel kell programozni az esküvő előtt, hogy olyan irányban, olyan mozgással és egyéb paraméterekkel világítson, ami az adott helyszínen előnyös lesz.

Hozzáértő kezekben viszont aranyat ér. Én is dolgoztam olyan esküvőn, ahol a nyitótáncnál a párt 4db ilyen robot lámpa világított meg tisztán fehér színnel, kb. mint egy színházban.

Mik vannak még?

Leginkább fényfestésre használnak úgynevezett LED BAR-t, ami hasonló mint a PAR lámpák csak a fényforrások egymás mellett egy vonalban helyezkednek el kb. 1 méter hosszan, amit a fal mellé helyezve szép színes fényfestést készíthetünk.

Vannak továbbá különféle izgő mozgó robotlámpa szerű képződmények, melyek leginkább kisebb-nagyobb fényfoltokkal telítik meg környezetüket, de úgy gondolom ezek az eszközök is a második szekcióba tartoznak, annyira nem szeretjük, nem szépek.

Egy képben minden amit NE! Ránézésre komolynak tűnő technika használhatatlan elemekkel.

Sok az egyben: ahogy az élet egyéb területein, ami mindent tud, az valójában inkább semmit se tud, ezek az eszközök is legfeljebb házibulira hasznosak, oda is csak akkor ha nem szeretnénk szenzor cserét a fényképezőbe, mivel ezekben is a lézer szokott az egyik funkció lenni.

A fentiekből tanulva a saját szettet úgy raktam össze (fejlécképen látható), hogy egy átlag, 30-50nm táncteret gond nélkül be tudjak világítani. 4 db 150W-os RGBW PAR lámpa tánctér világításhoz, 1db 100W-os robot lámpa és 4db 84W teljesítményű PAR lámpa a háttér fényfestéséhez amennyiben szükséges. Ezen teljesítmény mellett egy felső kategóriás fényképezőgéppel akár vaku nélkül, egy közepesebb kategóriással pedig némi vakus derítéssel már gond nélkül lehet szép és hangulatos képeket készíteni.

Felmerülhet a kérdés, miért kell ilyen nagy teljesítmény, mikor a mobiltelefonos videón is szépen látszanak a színek már pár 10W-os játék lámpák esetén is. A válasz nagyon egyszerű, a filmes 1/25-1/50s környéki záridővel dolgozik, a fotós pedig 1/200-1/250s környékivel. Így azonos képi világ eléréséhez 4-10x nagyobb fényerő vagy 4-10x nagyobb érzékenység szükséges a fotó készítéséhez. Ebből sajnos az utóbbi a képminőség romlásával jár együtt, így korlátlanul nem növelhető.

Remélem, tudtam segíteni és legalább annyi információt sikerült átadnom nektek, ami alapján már tudtok kérdéseket feltenni a megfelelő szolgáltatóknak.

Egy kis kiegészítés így zárásnak, egy 2020-as lagzi képei, ahol a DJ rendelkezett a szükséges fénytechnikával és nem félt használni:

Ez pedig egy rövid próba, amikor a műtermemben összeállítottam a saját szettemet, ezt tudja: