blog

Esküvői fotós, de mitől?

Nagy kérdés, hogy mitől lesz valaki esküvői fotós illetve milyen egy jó esküvői fotós. Facebook ismerőseim között is egyre gyakrabban látok esküvői képeket olyanoknál, akik előtte legfeljebb pár szép virágot fotóztak illetve más blog oldalak is feszegetik a kérdést és megpróbálnak a sokakban kialakult hamis sztereotípiákból párat helyükre tenni.

Mint az élet legtöbb területén itt se feketék és fehérek a dolgok. Egyrészt minden esküvői fotós elkezdte valahol. Mindenkinek volt első esküvője, legfeljebb az út más amit előtte bejárt. Van, aki egy gyakorlott profi mellé szegődik asszisztensnek, másodfotósnak és esküvőről-esküvőre igyekszik figyelni, eltanulni mindent a mesterétől. Még jobb, ha nem egy hanem több mentor mellett szerzi meg gyakorlatát az illető, de legtöbb esetben az emberek türelmetlenek és egyből a sűrűjébe szeretnék tudni magukat. Vannak akik a workshopokat, elméleti képzéseket követően ismerősnek vagy akár véletlen bepottyanó érdeklődőnek ingyen lefotózza az esküvőjét miközben természetesen tájékoztatja az ifjú párt arról, hogy Ő még nem profi, de megtesz mindent ami tőle telhető.

_AGA8228Vannak viszont azok, akik egy kósza gondolattól felbátorodva a szép bogár és virág képeik alapján úgy gondolják, Ők ezzel akár pénzt is tudnának keresni és elkezdik magukat esküvői fotósnak hirdetni. Megfelelő önbizalommal és jó beszélőkével a legtöbb házasulandó párral el tudja hitetni, hogy ez számára nem jelent gondot, csodálatos képeket fog róluk készíteni. Sajnos most képeket nem tud mutatni, mert a weboldala épp átalakítás alatt, de ne aggódjanak.

Milyen a jó esküvői fotós?

Úgy gondolom, erre a kérdésre nincs egyértelmű válasz. Mind emberileg, mind ízlésvilágban különböznek az emberek. Az a fotós, aki emberileg remekül szót ért egy párral, egy másik lehet, hogy a világból képes lenne kikergetni. Ugyanígy a képi világban sem tudom meghatározni, milyen a jó esküvői fotó. Vannak párok, akik nem szeretik a beállított képeket, számukra a riport irányzat képviselői ideálisabb választást jelenthetnek, de vannak, akik a mai napig a tenyéren tartós, fa mögül kukucskálós képeket készítik és a mai napig vannak megrendelőik, azaz kereslet is van erre az irányzatra.

Ha nem a képektől akkor mégis mitől lesz valaki jó esküvői fotós?

Azt azért nem jelenteném ki, hogy a képek nem fontosak sőt, az egyik legfontosabb kérdés, csupán a „jó” fogalma nem egzakt. Amiben más az esküvői fotózás az általam eddig megismert területektől az inkább a munka emberi oldala. Egy esküvőn nem elegendő valakit jó szögből szépen megvilágítva lefotózni. Nem elegendő egy gyűrűről szép éles képet csinálni ahogy nem elegendő a táncoló emberekről jó party képeket csinálni. Itt mindezt egyszerre kell tudni és ezek mellé kell egy kis plusz, tudni kell mi fog történni. Egy esküvőn gyakran nincs időnk egy mozzanat ideális fotózásához szükséges pozíciót megkeresni. Amikor az esemény történik, nekünk már ott kell lenni.

Ebben egyrészt benne van az adott valláshoz kapcsolódó esküvői szertartások pontos ismerete, de az is, hogy egy arc rezzenésből tudjuk, az örömanya mikor fakad sírva, az első lépésből lássuk, egy cserfes kisgyerek mikor támadja be a menyasszony uszályát. Egyszerre kell követni az épp aktuálisan fotózott eseményt és a háttérben zajlókat úgy, hogy a legtöbb esetben csak egy lehetőség van. Ha elhibáztuk vagy nem készítettünk képet róla, akkor arról lemaradtunk.

broken_nikonEzzel el is jutottunk egy nagyon fontos különbséghez az esküvői fotós és más fotósok munkája közt. Ez pedig nem más, mint a felelősség. Itt ha hibázunk, azzal közvetve vagy közvetlenül kárt okozunk a megbízónknak, az ifjú párnak. Míg egy virágot, naplementét, cicát ha nem sikerül elsőre lefotóznunk, legfeljebb szegényebbek leszünk egy kedvenc képpel, de legtöbbször van lehetőség újra próbálkozni. Ezzel szemben egy esküvő legtöbb fontos pillanata egyszeri és megismételhetetlen. Így ha akár a felkészültségünk hiánya, akár a nem megfelelő technikai felszerelésünk miatt lemaradunk a gyűrűhúzásról, az első hitvesi csókról, akkor annak annyi, nincs lehetőség ismétlésre. Különösen igaz ez a technika esetleges meghibásodására. Ahogy Murphy is megmondta ami elromolhat az el is romlik. És egész biztosak lehetünk benne, hogy nem a családi kirándulás során fogja feladni a fényképező gép hanem a lehető legrosszabb pillanatban egy esküvő közepén. Ez pedig nem ár függő, egy drága eszköz ugyanúgy elromlik, mint egy olcsóbb.

Emberi oldalról megközelítve pedig kérdéses, hogy egyáltalán eljön-e az adott szolgáltató a megbeszélt időben a megbeszélt helyre. És ez sajnos nem vicc. Sokan vannak, akik előleg/foglaló és szerződés nélkül vállalnak munkát pusztán szóbeli megállapodás alapján, melyet legfeljebb egy kézfogás pecsételt meg. Nem nehéz kitalálni, mi történik, ha az illető az adott napra egy jobban fizető megrendelőt talál, vagy épp egyszerűen csak nincs kedve felkelni az ágyból. Én magam is fogok idén olyan párt fotózni, akiknél a megbízott fotós épp nem ért rá elmenni az általa megadott időpontban a megbeszélt fotózásra. De talán ennél is durvább az a történet ami a napokban látott napvilágot: „2014. Szeptember 20. Volt az esküvő dátuma, helyszín (töröltem). 20.000 forint előleget kért a megegyezés alapján. Az esküvő napján 11 órakor meg is érkezett a hotelbe, akkorra el is készültem. Megebédeltek, majd indultunk a parkba, fotók, videók készítésére. Az induláskor közölte,hogy 40.000 forint előlegre lenne szüksége, különben hazamegy

Miért okoznak nagyon komoly problémát az ilyen esetek? A párok többsége (már akinek fontos) akár egy évvel az esküvő dátuma előtt elkezdik megszervezni életük nagy napját. Tudják ugyanis, hogy a jobb szolgáltatókat minimum fél, de inkább egy évvel előre lefoglalják. Ha ennél korábbra kell találni valakit, az nagy valószínűséggel erősen kompromisszumos megoldás lesz. Az én esetemben a párnak (és nekem is) szerencsém volt, mivel egy korábbi foglalás dátumának módosítása miatt épp szabad lett a kérdéses dátum, így gond nélkül el tudtam vállalni a megbízást. Túl a jegyes fotózáson eddig minden ok: „Köszönjük, tök jó képek lettek! 🙂 Még csak ötvenszer néztük meg… 🙂

Mindemellett fotós részről is kockázatos ez a fajta hozzáállás. Egyre több olyan eset kerül be a hírek közé, amikor hibás teljesítés (vagy nem teljesítés) miatt a pár a bírósághoz fordult, aki pedig igazat adott nekik és a fotóst kártérítésre kötelezte. Itt viszont a dolog érdekessége, hogy a kártérítés mértéke nem függ a vállalási összegtől, a legtöbb esetben a teljes esemény megismétlésének költsége az az összeg, amit ilyenkor a fotósnak fizetnie kell. El kellene tehát gondolkodni, érdemes-e pár 10eft-ért kockáztatni egy esetleges több milliós bírságot.

Nem véletlen tehát, hogy azok az esküvői fotósok, akik a munkájukat mindamellett hogy szeretik, komolyan is gondolják, igyekeznek minden lehetséges nehézségre, meghibásodásra előre felkészülni. (biztosítás, tartalék gép, objektívek, akkumlátorok, memória kártyák, stb.)

A fentebb leírtak alapján megpróbálom összeírni a jó esküvői fotós főbb ismérveit (ahogy én látom)

Szakmailag felkészült: pontosan ismeri az általa használt technikát. Bármilyen, az esküvőn előforduló élethelyzetben tudja azt megfelelően használni és technikailag valamint művészileg megfelelő képet készíteni. Pontosan ismeri a szertartás kronológiáját, tudja mely eseményt honnan és hogy érdemes megörökíteni. Nem esik pánikba, ha valami meghibásodik, nem jön zavarba ha egy vendég vagy egy másik szolgáltató a legrosszabb pillanatban áll elé, kitakarva ezzel a fotózandó eseményt.

Kommunikáció: az esküvő fotózás noha lehet magányos farkasként is végezni szerintem csapatmunka. Szót kell érteni a szertartás vezetőjével, a pincérekkel, a szolgáltató kollégákkal, a vendégekkel és természetesen az ifjú párral. Ha ez működik, akkor az előbb említett „beáll elém a másik szolgáltató” szituáció is megelőzhető vagy minimálisra redukálható. Sokkal könnyebb egy olyan párral fotózkodni, akikkel baráti szinten tudsz kommunikálni, amit kérsz megteszik és nem problémáznak, hogy miért kell látszólag olyan kitekert pózban lenniük 🙂

Megjelenés: a fotózás témája alapjaiban meghatározza a fotós öltözékét. Ha kisgyerekeket kell fotózni akkor javasolt a sokszínű, feltűnő öltözék. Esetünkben az esküvő ennek éppen az ellenkezője. Itt a cél az, hogy észre se vegyenek minket. Sajnos volt már szerencsém olyan esküvőt fotózni, ahol a videós a Bazilikában szandál, rövid nadrág, hawaii mintás rövid ujjú ing öltözékben dolgozott. Érdemes az adott párral az esküvő előtt egyeztetni a dress kódot. Az esetek többségében elegendő egy elegáns hosszú nadrág, ing kombináció (természetesen nem hawaii mintás) de előfordulhat, hogy kérik az öltöny, nyakkendő viselését is (értelem szerűen hölgyeknél ennek megfelelő női viselet).

_DSC2697Felszerelés: szándékosan nem írok márkát, típust de még árkategóriát se. Nem elvárható ugyanis, hogy egy 60 000Ft-ért dolgozó szolgáltató több milliós gépekkel dolgozzon. Elvárható viszont az, hogy egy állandó minőséget tudjon produkálni az esküvő elejétől a végéig akkor is, ha valami technikai probléma jönne közbe. Ehhez az ideális felszerelés 2 közel hasonló tudású gép váz, a fotós stílusának megfelelő látószöggel rendelkező objektív vagy objektívek illetve ezek kiváltására alkalmas tartalék. Ez lehet fix / zoom kombináció, lehet egymáshoz közeli látószöggel rendelkező fix sor, ezt ki-ki maga kell eldöntse, mivel ez sokban függ az illető fotózási stílusától. Ennek hiányában egy olyan potenciális kockázatot vállal a fotós, ami csak idő kérdése, hogy mikor jelentkezik. Saját tapasztalatom, hogy 20-30 esküvőre jut egy kisebb vagy nagyobb meghibásodás. Volt ebben fél éves garanciális pro gépváz meghibásodásától a megázott objektíven át a megsántult kártyaolvasóig sok minden. Az egyetlen ami közös volt bennük, hogy mindegyikük éles helyzetben, egy esküvőn következett be.

Garancia: az ifjú pár számára a legfontosabb, hogy életük nagy napjáról olyan képek készüljenek, melyek vizuális igényeiknek és pénztárcájuknak megfelel. Számukra az a fontos, hogy ezen paraméterek alapján kiválasztott fotós a megbízást minden körülmények között elvégezze. Ennek alapja a szerződés és a foglaló, melynek mértéke elég kell legyen ahhoz, hogy 2x is meggondolja mind a pár, mint a szolgáltató az esetleges visszalépést. A szerződésben mindenképp ki kell térni olyan lehetőségekre is, hogy mi történik akkor, ha az illető szolgáltató nem tudja ellátni a megbízást. Ez lehet baleset vagy más vismajor kategóriás esemény. Ami fontos, hogy szabályozva legyen, ebben az esetben mi történik. Hasonlóan nem baj, ha a fotós által használt technikai eszközökre rendelkezik a szolgáltató biztosítással. Egy komolyabb felszerelés gyakran egy közép kategóriás autó árával vetekszik, így annak pótlása minden bizonnyal komoly fennakadást jelent a legtöbb embernek.

116-Iren_es_Gergo_eskuvoPontosság: kevés dolog van, amit jobban utálok, mint a pontatlan emberek. Különös tekintettel arra, amikor az időpont után negyed órával szól, hogy késni fog 🙂 A fotós ha pontatlan, akár 100 ember is várakozhat rá vagy rosszabb esetben a megbízás teljesítése nem lesz megfelelő. Nem kifogás, hogy dugó volt, defektet kapott, igazoltatta egy rendőr, stb. Inkább a fotós várjon, mint a pár, abból semmi baj nem lehet.

Biztos háttér: az esküvő fotózás megkockáztatom legalább olyan szürke, ha nem szürkébb, mint az építőipar. A legtöbb fotós számla és céges háttér nélkül vállal megbízásokat tisztán zsebre. Ennek megfelelően az illető számon kérhetősége is ennek megfelelő egy esetleges probléma esetén. Természetesen egy bejegyzett cég, adózott jövedelem se garancia mindenre, de kétségtelen, hogy kisebb a valószínűsége annak, hogy az illető szolgáltató felszívódik.

Hogyan találjuk meg a jó esküvői fotóst?

DSC_3546Minden pár számára más a jó, épp ezért kell olyan szolgáltatót választani, akivel már az első találkozás alkalmával kialakul egy bizalmi légkör. Valaki akinél már az első alkalommal úgy érzitek, hogy igen, vele el tudnátok képzelni a közös munkát. Valaki akinek a szájából elhiszitek, ha azt mondja rendelkezik a megfelelő felszereléssel és minden körülmények között azon lesz, hogy megörökítse az esküvőtöket. Valaki, aki számára az esküvő fotózás nem csupán hivatás, hanem egy olyan dolog, amit a pénztől függetlenül is szeret csinálni. Valaki akinek a referenciáiban szereplő képek szín és képi világát magatokénak érzitek. És nem utolsósorban olyat, aki a lehetőségeiteknek is megfelel.

Előző bejegyzés
Esküvői fotózás – ahogy Réka és András látott
Következő bejegyzés
Esküvői fotózás – ahogy Csilla és Péter látott

Related Posts

Menü