Az esküvői fotózás menete, ahogy nálam történni szoktak az események
A szerződés megkötése és az esküvői fotózás között rendszerint hónapok, néha akár évek is eltelhetnek, így nagyon fontos, hogy az esküvő előtt egyeztessek minden részletet a párral. Ez a gyakorlatban az esküvő előtti héten szokott megtörténni. Mivel addigra az esetek többségében minden esemény helye és időpontja végleges lesz, így a ceremóniamester, vőfély, vagy akár saját maguk által készített forgatókönyv remek támpontot biztosít számomra. Természetesen a legfontosabb információ, amit minden esetben külön kérek, az az időpont és a helyszín, ahol és amikor megjelenjek. Ez az esetek többségében a készülődés helyszíne, de ez nincs kőbe vésve, vannak párok, akik ezen eseményt nem szeretnék megörökíteni, velük a szertartás helyszínén szoktam először találkozni a nagy napon.
Érkezés
Minden esetben az esküvőt megelőző nap elküldöm gps-re az útvonalat, hogy induláskor csupán el kelljen indítani a navigációt. Itt már látom, hogy az út mennyi időt vesz igénybe, mikor kell elindulnom ahhoz, hogy biztonságosan, akár váratlan események mellett is a megbeszélt időpont előtt tudjak érkezni. Ebből következően gyakori, hogy akár fél-1 órával a megbeszéltek előtt már a helyszínen vagyok, ami lehetőséget biztosít számomra, hogy megismerkedjek a lehetőségekkel, felmérjem a fényviszonyokat, pár szót váltsak az ifjú párral. Mivel az esküvői fotózás egy olyan műfaj, ahol az ideális eredmény eléréséhez legjobb láthatatlannak lenni, így a ruházatom minden esetben fekete bőr cipő, fekete vászon nadrág, fekete hosszú ujjú ing (plusz a rajtam lógó gépek). Sajnos a fekete ing egyik hátránya, hogy a nyári napsütésben az izzadtság nyomai hamar megjelennek rajta, így a kocsiban minden esetben van váltás ing is.
Készülődés fotózása
A készülődés fotózása egy remek alkalom arra, hogy a menyasszony és a fotós között kialakuljon egy nyugodt harmonikus kapcsolat, ami alapja a későbbi fotóknak. Mivel a készülődés során az idő töredék részében van olyan pillanat, amiről a fotós nem szeretne lemaradni, így bőségesen van idő a részletek megörökítésére. Ilyenkor készülnek fotók a gyűrűkről, a ruháról és egyéb kiegészítőkről. A smink illetve haj elkészítésénél mindkét esetben az utolsó 10-15 perc ami a képeken meg fog jelenni, mivel az ezt megelőző pillanatok nem feltétlenül előnyösek a menyasszony számára.
Abban az esetben, ha a készülődésnél a barátnők is jelen vannak, remek lehetőség nyílik a fotós számára szuper életképek készítésére, amint a barátnők, koszorúslányok és persze a menyasszony egymást szórakoztatják, sztoriznak, bolondoznak.
Vőlegény készülődése
A vőlegény készülődése már egy kicsit problémásabb dolog, mivel a legtöbb esetben vőlegény és menyasszony egyszerre, egy időben, de nem egy helyen készülődnek. Ennek a problémának a feloldására több lehetőség van. Egyik és talán legkézenfekvőbb a két fotós. Mivel ha ketten vagyunk jelen, akkor le tudjuk osztani egymás között, ki kit fog fotózni. Mivel ez mindenképp többlet költséget jelent a pár részére, így ezt a megoldást ritkábban választják.
Szintén aránylag egyszerű megoldás, hogy a vőlegény a menyasszony előtt vagy után öltözködik időben, helyileg pedig ugyanabban az ingatlanban. Így amint egyiküknél végeztem, át tudok menni a másikukhoz és tudom folytatni a készülődés megörökítését.
Fontos, hogy a készülődés fotózásánál nagyon minimális mértékben avatkozok csak be az eseményekbe. Legfeljebb pár oda nem illő tereptárgyat pakolok el, ha nagyon zavaró, illetve megkérem a menyasszonyt vagy a vőlegényt, hogy egy pillanatra nézzen valamely irányba (pl. tükörből nézegetős képnél ha épp saját magát nézi, az a képen egész más hatást kelt, mint ha a kamerát nézné).
A sminkes és a fodrász minden alkalommal mondja, hogy szóljak ha útban vannak, de minden esetben az a válaszom, hogy én ott sem vagyok. Szerencsére mindkettőjük munkájához ideális a szórt napfény, így egészen biztos, hogy a szobának nem egy sötét sarkát fogják választani saját munkájukhoz, így nagy valószínűséggel számomra is ideálisak lesznek a fények.
Abban az esetben, ha valami nagyon szürreális környezetben kellene ezt az eseményt megörökíteni, ahol mindhármunk számára teljes mértékben alkalmatlan a környezet, fel szoktam ajánlani, hogy a csomagtartómban van állandó fényű rgb lámpa, melyet sötétebb beltéri kreatív fotózások során szoktam használni és megoldást jelent a problémára. Természetesen nem lesz tőle ideális a környezet, de mindenképpen jobb mint nélküle.
A készülődés fotózása egyben remek lehetőség arra, hogy a fotós megismerkedjen a „kiemelt” személyekkel. Legtöbb esetben ugyanis jelen vannak az örömszülők, testvérek, legjobb barátnők, stb. így a fotós tudni fogja, kik azok a személyek akikre kiemelten figyelni kell a nap során (természetesen a menyasszony és a vőlegény mellett).
A készülődős fotók során célszerű, ha azok a személyek, akik öltöztetni fogják a menyasszonyt, már korábban átöltöznek „csinibe” és nem otthonkába adja a kislányára a csodálatos ruhát az örömanya.
Első pillantás
Amennyiben mindenki elkészült, mindenki teljes harci díszben, akkor jöhet az első pillantás megörökítése. Ehhez rendszerint egy olyan környezetet keresünk, ahol a háttér elfogadható, de inkább szép, a fényviszonyok egyenletesek, senki se vakul meg, nincs félig árnyékban. A vőlegényt megkérem, hogy ezen szent helyen várakozzon háttal és majd érkezik a kedvese.
A menyasszony az érkezését egy érintéssel jelzi, amire a vőlegény megfordul és megpillanthatja csodásan kisminkelt párját az esküvői öltözékében. A trükk itt az, hogy melyik kézzel melyik vállát érinti meg az érkezéskor, mivel ha ezt elrontja, akkor a fotón a két arc között éppen egy keresztben haladó kéz lesz ami mindent kitakar, így mindkét félnek pontosan megmondom, melyik kézzel melyik vállat kell megérinteni és melyik irányba kell fordulni ekkor.
Ritkán, de előfordul, hogy az első pillantás a templomban vagy a polgári szertartás során történik, ilyenkor kevésbé megrendezett a koreográfia, legtöbbször a már a helyszínen lévő vőlegény az ajtón belépés pillanatában látja meg hitvesét. Fotózás szempontból ez a legnehezebb, mivel ellentétes irányba található a két szereplő és az örömapával történő bevonulás legalább olyan fontos, mint a vőlegény reakciója (két fotóssal ez egyszerű).
Vendégvárás
Ez az az időszak, amikor jobbára nem történik semmi, mindez őskáosz módjára 🙂 Ebben a semmiben viszont ha figyel a fotós akkor felejthetetlen pillanatképeket lehet készíteni. Ehhez természetesen nem árt, ha a fotós előre megérzi, mikor és hol fog történni valami olyasmi, ami fényképre érdemes és a gépe már előkészítve várja, hogy a pillanat bekövetkezzen. Ehhez kell egy 6. meg egy 7. érzék, de ez pont olyan, mint a vezetés. Sok év és sok 10-100e km után amikor haladsz az úton, pontosan tudod, hogy a másik sávban előtted haladó amint a közelébe érsz, be fog vágni eléd index és minden előzetes jelzés nélkül és csak rajtad fog múlni, hogy ebből nem történik baleset. Ez nem egy tanítható készség, ez az évek alatt kialakul. Mint Fearless esküvői fotós azon vagyok, hogy ezeket a pillanatokat a legszebb módon örökítsem meg számotokra
Polgári szertartás
Ez egy aránylag sablonos eseménysor, csupán pár olyan pillanat van, aminek a megörökítéséhez előnyös a pár közreműködése is. Minden esetben azt kérem a pároktól, hogy megfontoltan, lassan csináljanak mindent. Kezdve a bevonulástól a gyűrűhúzáson át az első csókig. Sosem lehet tudni, mikor vágódik be elém egy kedves vendég a kezében egy tablettel, hogy elkészítse élete fotóját. Szintén minden esetben megtanítom a párt úgy gyűrűt húzni, hogy az a fotón is szép legyen valamint egyeztetek velük a szülőköszöntő ajándékok átadásának sorrendjéről, mikéntjéről. Természetesen amit elmondok nekik, az az ideális verzió, ha valami nem úgy történik, elfelejtenek valamit, akkor én improvizálok és alkalmazkodok a megváltozott helyzethez.
Templomi szertartás
Itt már egy fokkal bonyolultabb a helyzet, mivel az egyes szertartások vallásonként eltérőek. Elég csúnyán lemaradnék egy görög katolikus szertartás elejéről, ha hagyományos katolikus / református kronológia szerint várnám a bevonulást az oltárnál. Éppen ezért minden esetben egyeztetek a párral az esküvő előtt vagy alatt, hogy milyen felekezethez tartoznak, milyen szertartás lesz.
Fontos, hogy bármennyire is „csupán” egy alkalmazott a pap ott a templomban, ugyanúgy a munkáját végzi, mint mi, Ő is ember, megannyi negatív tapasztalattal. Mielőtt elkezdődne a szertartás, minden alkalommal megkeresem a papot, felekezetnek megfelelő módon üdvözlöm és leegyeztetem vele, merre mozoghatok, hova nem állhatok, mik a szabályok az adott templomban. Lehet húzogatni az oroszlán bajszát, de nem érdemes, a templom nem az a hely, ahol a fotós önmegvalósítani fog.
Templomfüggően ha van karzat akkor onnan is készítek képet amikor épp semmi „fontos” esemény nem történik, illetve ha ketten vagyunk akkor a be/kivonulásnál egyikünk minden esetben fentről örökíti meg az eseményt.
Mivel egy templomi szertartás a fiatalabbak számára elég unalmas esemény, így rájuk mindenképp érdemes figyelni, egészen biztos, hogy valamit alkotni fognak 🙂 és remek elkapott pillanatképeket készíthetek.
Csoportképek
Néha a násznép egy része csak a szertartásra hivatalos. Ilyen esetben a nagy csoportkép elkészítéséhez a legmegfelelőbb helyszín a polgári vagy a templomi szertartás helyszíne, adottságoktól függően. Sajnos a nap nem minden esetben kegyes hozzánk, van, hogy pont szembe süt az embereknek amitől mindenki hunyorogni fog. Ilyenkor az egyik opció olyan hátteret keresni ahol háttal vannak a napnak és a fotós küzd meg a nappal szembeni fotózás nehézségeivel, vagy egy kis trükk, amivel el lehet érni, hogy egy pillanatra mindenki nyitott szemmel nézzen a kamerába hunyorgás nélkül.
A nagy csoportkép után jöhetnek az egyéni párosítások. Ahhoz, hogy ne tartson ez a folyamat órákig, mindenképp javasolt egy lista készítése, kik azok akikkel mindenképp szeretnétek közös képet. Ezt a listát átadjátok a ceremóniamesternek, aki egymás után hívja a vendégeket, szól ki a következő és így egy 100-150 fős vendégsereg teljes fotózása megvalósítható kb. 10-15 perc alatt és senki nem marad ki.
Mivel egy képen a legtöbb esetben több ember is szerepel (milyen meglepő egy csoportkép esetén), elég nagy a valószínűsége annak, hogy a képen szereplők közül valaki pislog, ásít, nem néz oda, beszél, stb. ezért minden összeállításról legalább 3-4 képet készítek megadva az esélyt arra, hogy legyen egy tökéletes is. Többek között ez is az oka annak, hogy jóval kevesebb képet adok át a pároknak, mint amennyit fotózok, semmi szükség 3-4 azonos képre, elegendő az 1db legjobb.
Beállított képek, kreatív fotózás
Ha egy mód van rá, ez az az esemény amit ne akarjatok belezsúfolni a nagy napba. Erről már több blog bejegyzést is írtam részletekbe menően, a lényeg, hogy se a nap helyzete nem ideális, sem pedig a vendégeket nem illik magukra hagyni több órára.
Ideális esetben, ha a pár elfogadja amit javaslok és a legdurvább esetben egy szombati lagzi esetén vasárnap késő délutánra időzítve, de a legtöbb szalonnal megbeszélhető, hogy nem hétfőn hanem mondjuk kedden viszik csak vissza a ruhát. A smink/fodrász sem olyan tétel, mint az esküvőn, mivel itt nem szükséges, hogy egész nap könny és csókálló legyen minden, elegendő azt az 1-2 órát kibírnia.
Ha mindezek teljesülnek akkor helyszín tekintetében oda tudunk menni, ahova csak szeretnénk, nem vagyunk az esküvő helyszínének 5-10km-es körnékére bezárva és természetesen tudunk igazodni az ideális fényviszonyokhoz, ami a napfelkelte + utána kb. 1 óra és a naplemente előtti kb. 2 óra. Előbbire ezidáig csupán egyetlen pár tudott rábeszélni 😉 nagyon meggyőzőnek kell lenned, ha te szeretnél a következő lenni 🙂 már csak azért is javaslom inkább az utóbbit, mivel ez egy hosszabb idősáv és még a naplemente utáni „kék óra” is kihasználható akár, azaz igen változatos képanyagot lehet készíteni ezen időszak alatt.
Mennyi idő a fotózás?
Ahogy említettem, egy kb. 2 órás idősávba célszerű beleférni, de nem csupán a fények miatt. Hozzávetőleg ez az az idő, amíg még őszinte a mosoly. Elhihetitek, ez nektek egy fárasztó esemény. Kellemesen, de elég fáradtak lesztek a végére és ha tovább erőltetjük a fotózást, a képeken nem fogjátok tudni ezt eltitkolni.
Esküvői fotózás – pózok
Google keresőbe beírva: „wedding poses” vélhetően végeláthatatlan képet fogunk találni. Az egyetlen gond csupán, hogy ti nem olyanok vagytok mint a képen szereplő modellek. Nincs olyan póz, ami minden párosra alkalmazható lenne. Nem mindegy, hogy valaki sovány, normál vagy teltebb alkat, alacsony vagy magas és persze mindez mindkét fél esetében. Hallottam olyan fotósról, aki egy kinyomtatott „póz katalógussal” a kezében instruálta a párt… Én életemben egyszer mentem úgy páros fotózásra, hogy előre elterveztem, milyen képeket szeretnék készíteni.
A menyasszonnyal pár héttel az esküvő előtt rátaláltunk egy elhagyott sajtgyárra. Szuper grafitis romos épületek, remek lehetőség a fotózásra. El is mentettem a gps-be mint helyszínt. Eljött a nagy nap, azon belül is a kreatív fotózás. Kocsival elindultunk a lementett célponthoz, leparkoltam, megetettem a parkoló automatát, majd hármasban sétáltunk a helyszínre, ahol legnagyobb megdöbbenésünkre egy hatalmas lakattal szembesültünk.
Azóta inkább improvizálok és az adott környezetből hozom ki a lehető legtöbbet, kihasználva a „menyasszonnyal vagyok és nem félek használni” elvet. Ha bárkitől úgy kérek valamit, hogy az ifjú párról szeretnék egy olyan képet készíteni hogy… senki nem mond nemet. Állítottam már meg hókotrót, locsolókocsit, szállítottam már le mozdonyvezetőt, nincs lehetetlen. Megkérdezem a párt, van-e kedvük egy ilyen és ilyen témájú képhez és ha nekik is tetszik a gondolat akkor cselekszünk. Vannak olyan helyzetek is, amikor a helyszín az adott időpontban jobbára alkalmatlan a páros fotózásra. Ilyen volt, amikor a ligetben a Vajdahunyad Váránál szerettünk volna pár képet készíteni, de annyi volt a kínai turista, hogy esélyünk nem volt páros kép készítésére turista nélkül. Mit lehet ilyenkor tenni? Szóltam a kis kínaiaknak, hogy akkor most esküvő van, gyertek ide násznépnek és ünnepeljük együtt az ifjú párt. Mint a gyerekek úgy jött oda mindenki, vidám mosolygós arccal integettek, szelfiztek, zseniális volt az egész. Biztos vagyok benne, hogy ha otthon megkérdezi tőlük bárki, milyen volt a magyarországi kirándulás, akkor nem a Vajdahunyad Várának szépségeire fognak emlékezni hanem erre a közös fotózásra.
Természetesen azért az esetek jelentős részében a fotózás a közönség bevonása nélkül is sikerül. Ezt azonban ne úgy képzeljétek el, hogy fix pózokba beállítalak titeket, katt és mehetünk tovább. A „standard” pózok legfeljebb addig kerülnek elő, míg megfelelően feloldódtok (5-10 perc), utána már csupán egymással fogtok foglalkozni és minimális instruálás mellett pörgős, dinamikus és mégis érzelmekkel teli képeket fogunk készíteni.
Természetesen ebbe bele tartozik az is, hogy néha furcsa dolgot kérek tőletek. Ennek az az oka, hogy a kamera egyetlen szeme nem azt látja, amit ti elképzeltek magatokról, hogyan nézhettek ki kívülről. Gyakran nem egymásra hanem egymás mellé néztek, mivel így a képen az látszik, hogy egymásra néztek, de mégis látszik az arcotok. Ilyen és ehhez hasonló trükkök miatt azt gondolhatjátok, idétlenséget kérek, de amikor megmutatom a képet, hogy miért kértem valamit, azonnal látni fogjátok, hogy volt értelme és tényleg működik.
Sajnos nagyjából minden emberbe beidegződött, hogy utálja ha fotózzák. Róla nem lehet jó képek készíteni. Nekem pedig volt egy kiváló mesterem, akit Szipál Martinnak hívtak és azt tanította, rossz fénykép arc nincs, csak rossz fotós. Igaza volt. Ezen beidegződés levetkőzéséhez van szükség arra az 5-10 percre, utána pedig szabad játék.
Mi van, ha aznap kell a kreatív fotózást megejteni?
Mindent meg fogok tenni annak érdekében, hogy a cseppet se ideális környezeti viszonyok mellett kihozzam belőletek a legjobbat. Tudomásul kell azonban venni, hogy egy nyári déli 40C-os napon fotózkodni minden csak nem kellemes. Ha van rá lehetőség akkor olyan helyszínt érdemes választani az aznapi páros fotózásra, ami fedett. Lehet ez egy épület, egy zárt lombkoronás erdő vagy bármi hasonló, a cél az, hogy kizárjuk a napot az egyenletből. Természetesen ha a párnak módjában áll, egy pár bárányfelhő nap elé rendelése ilyenkor a legtökéletesebb megoldás. Dolgozok ilyen kellegű képességek kifejlesztésén, de jelenleg csak az ellenkezője működik, viszem a napsütést és a jó időt az esküvőre.
Hiába van nálam több professzionális stúdió vaku ami kisebb atomvillanásra is képes, az sem fogja tudni teljesen eltüntetni az árnyékokat a szemgödörből, toka alól. Minden esküvőre egy kisebb stúdióval a csomagtartómban érkezek, a legtöbb váratlan helyzetre fel vagyok készülve, de csodát tenni még nekem sem sikerült.
Helyszín, dekor
Amennyiben megoldható, még a vendégek érkezése előtt birtokba veszem a vacsora helyszínét és megörökítem az érintetlen dekorációt. Ezzel párhuzamosan elhelyezem a teremben a vakukat amiket szükség esetén plusz fényforrásként tudok használni úgy, hogy a kép még se legyen annyira „vakus” hatású, de amennyiben a dj/zenekar vagy fénytechnikus megfelelő mennyiségű hangulatfényről gondoskodott, úgy a lagzi fotózásánál szeretek ezekre építeni és visszaadni a buli valódi hangulatát.
Vacsora fotózása
Alapszabály, hogy tátogó szájakat nem fotózok, így a vacsoráról legfeljebb 1-2 ételfotó és pár hangulatkép készül valamint egy fotó a szolgáltatói húsleves csoportnak mobiltelefonnal. Régebben még szokás volt, hogy az ifjú pár szed egymásnak levest és az első kanállal megetetik egymást. Erre természetesen rákérdezek a párnál és ha van rá igény, ez is megörökítésre kerül.
Nyitótánc
Itt nem baj, ha előre ismerem a koreográfia legalább azon elemeit, hogy mekkora területen fogtok mozogni, milyen irányba fogtok leginkább nézni, stb. Mivel ennek megfelelően foglalok el a násznép előtt egy tökéletes pozíciót, amit miután a vendégek körbevettek és nem látok ki semerre néha feladok, de az elsődleges terv, hogy ideális pozícióból kezdem meg a fotózást a többi pedig majd alakul. Természetesen ezzel egy időben figyelem a násznép reakcióit is a mutatványotokra és ez is megörökítésre kerül
Lagzi fotózás
Ez az a pillanat, amikor a pincér rám mosolyog és lekapcsol minden villanyt. Ha nincs szerencsém akkor a dj/zenekar is csak az 1500Ft-os kínai pöttyözőt meg a zöld lézert hozta. A fotós ha akar tud vakuzni, de egy kollégám szavait idézve, ilyenkor csupán idétlen pózokban kimerevített embereket fogunk tudni megörökíteni. A fotózáshoz fény kell. Ez a fény lesz megörökítve a képeken. Ha ezek harmonikus hangulat fények, dekorációhoz passzoló súrlófényekkel, robotlámpákkal, stb. akkor remek buli fotókat fogok készíteni számotokra. Ha tehetitek, mindenképp egyeztessetek a zeneszolgáltatóval hogy hoz-e és ha igen, milyen jellegű fénytechnikát. Ezt az információt pedig ha lehet még az esküvő napja előtt osszátok meg a fotóssal.
Torta
Ez is egy aránylag egyszerű téma, ami fontos számomra azt a pincértől, ceremóniamestertől megtudom. Hova fogják betolni a tortát, hova áll a pár és lesz-e tűzijáték rajta. Ha lesz akkor a lehetőségekhez mérten megkérem a helyszínt, hogy a torta alatt a fényeket kapcsolják le, mivel a tűzijáték fénye ahogy megvilágítja az arcotokat, a szikrák mögött ahogy csókolóztok, sokkal szebb, mint lámpafénynél. Ha van rá mód, a tortáról még a konyhában is szoktam képek készíteni, hátha a tortás kérni fogja tőletek.
Menyasszony tánc
A menyasszony tánc egyetlen buktatója, ha nincs aki megfelelően koordinálja. Ha a menyasszonynak perceket kell egy párral táncolni akkor sose fog a násznép végére érni és ezt nagyon nem fogja szeretni. Fotós szempontból azért érdekes esemény mert itt esélyem van a párt, vagy legalábbis a menyasszonyt a legtöbb vendéggel közösen lefotózni, amit később akár emlékként el lehet nekik küldeni és mindenki boldog.
Menyecske tánc
Miután az ifjú pár elment a menyasszonytánc után megpihenni, megszámolni a napi bevételt és visszajött az új ruhába, sok minden történhet. Amire én várok, hogy irány a táncparkett és ebben az öltözékben is tudjak róluk készíteni bulis képeket. Ha ez elkészült, akkor egy alkalmas pillanatban félrehívom a párt, megkérdezem lesz-e még valami olyan program, ami megörökítésre érdemes, tűzijáték, akármi. Ha nem, akkor elköszönök tőlük, csendben elpakolok, elköszönök a szolgáltatóktól is és számomra véget ért a munka a helyszínen.
A távozásom után
Hazaérve hajnalban még kipakolom a fotós táskámat, felteszek minden akkumulátort tölteni, az összes memória kártyát felmásolom a számítógépemre és ha azzal végzett, elindítok egy adatmentést. Ennek köszönhetően reggelre a memóriakártyák tartalma a kártyákon kívül még 3 helyen lesz meg lementve, ami aránylag jó biztosíték arra, hogy egyetlen kép sem fog elveszni.