Azt gondolom, senkinek se kell bemutatni a jelenlegi gazdasági helyzetet, a brutális mértékű drágulásokat az esküvői szolgáltatások terén. Ezek közül is magasan kiemelkedik az esküvő helyszínek áremelése, mely nem ritkán a korábbi évekhez képest másfél-kétszeres árat jelent. Számszerűsítve egy 2022-ben 3-4 000 000 Ft büdzsével megszervezett esküvőt ha valaki most szeretne összerakni, az valahol 6-8 000 000 Ft körül állna meg. Tetézi ezt az áremelkedést a folyamatos bizonytalanságok, hogy a szerződésekbe egyre több apró betűs rész kerül, de az se ritka, amikor egy 2024-es ajánlat kérésre nem tud pontos árat mondani az adott szolgáltató.
Az elmúlt években számtalan olyan tanács látott már napvilágot, melyek az esküvők összköltségeinek csökkentésében adnak tippeket, útmutatást. Ezek segítségével több 10 000 Ft de akár pár 100 000 Ft megtakarítás is elérhető, de az áremelkedés mértékét nézve ez mostanra sajnos inkább kerekítési hiba kategória, mint komoly megtakarítás.
Ennek ellenére ezek közül is felsorolnék párat, amire azt gondolom, hogy érdemes megfogadni, de nem ezek lesznek a főbb tényezők.
Nézzük a top 5 hagyományos spórolási tippet, melyek segítségével csökkenthetjük az esküvőnk költségeit komoly minőségi kompromisszumok nélkül:
1. Vendégek számának drasztikus visszavágása. 10-15 éve még alig voltak 100 fő alatti esküvők, mivel mindenki meghívott minden barátot, közeli és távoli rokont, Gizi nénit aki ott volt a bölcsis ballagásunknál a hátsó sorban, stb. Meghívtak mindenkit, hogy ne legyen belőle sértődés. Akkor egy vendég még csupán 5-10 000 Ft költséget jelentett a párnak, amit jószerivel kompenzált a nászajándék. Mostanra ez az összeg 50 000 Ft felett jár, így nagyon érdemes jól átgondolni, hogy megér-e +50 000Ft költséget az, hogy kedves Gizi néninek ne okozzunk egy életre szóló traumát. Mostanában igen gyakoriak a 30-40-50 fős lagzik, ahol a családból csak a legszűkebb kör vesz részt és inkább a közeli barátokat hívják meg vendégségbe, akik várhatóan nem csak azért mennek, hogy élvezzék az ingyen kaja-pia adta lehetőségeket, melyet az asztaluknál üldögélve fogyasztanak el, miközben a mobiltelefonjukat nyomkodják.
2. Meghívó, ültetőkártya, menükártya, köszönőajándékok, stb. Mivel saját, új generációs szelfigéppel (szelfirobot.hu) rendelkezem, így első kézből érzékelem a papír alapú termékek élelmiszerhez hasonló arányú emelkedését. Ha erre rászámoljuk az előállításhoz szükséges energia felhasználást, emberi munkaidőt, könnyen belátható, hogy egy igen jelentős összeget képvisel az esküvői büdzsében.
Meghívó: csoda szép meghívókat lehet rendelni, fantasztikus kézügyességgel és kreativitással rendelkező csapatok állnak a párok rendelkezésére, de lássuk be, egy facebook csoport tökéletesen képes ellátni ezen feladatokat, ahol ráadásul naprakészen tudjuk tájékoztatni a vendégeket az esetleges változásokról, tudják jelezni a szállás igényeiket, laktóz és egyéb intoleranciájukat, stb.
Hasonlóan nagyon kedves dolog a köszönőajándék. De tényleg, nagyon aranyos dolog, én is elsők között teszem be a táskámba, nehogy elfelejtsem, de a tapasztalatom az, hogy nagyon kevesen gondolkodnak így. Az ajándékok többsége az asztalon marad a vendégek távozását követően, és akik el is viszik, vélhetően egy ideig őrizgetik, majd belátják, hogy csak a helyet foglalja.
Ültetőkártya: Itt sem érdemes túlzásokba esni. Egy félbe hajtott keményebb fehér lapra nyomtatott név amit akár házilag is el tud készíteni akinek van egy átlagos nyomtatója tökéletesen ellátja a feladatát. Nagyon nem vagyok a DIY dekor híve sőt! De a dekor ezen része azt gondolom nem kardinális kérdés. Sokkal fontosabbnak gondolom, hogy a szolgáltatók is érző emberi lények, így ha nem is mondják, de nem esik jól nekik amikor a staff asztalnál az ültető kártyán az áll: fotós1, fotós2, stb. Csókolom, van annak a fotósnak neve is. Egészen biztos van egy pár biankó kártya is, ha esetleg változás történt és az utolsó pillanatban szerződtél le, kézzel rá tudod írni a neveket. Ilyen biankó ültetőkkel amúgy mindenképp készülj, mert szükség lesz rá, ebben 100% biztos lehetsz.
Menükártya: ez is egy szép dekorációs elem az asztalon, de az elkészítése még több munkát és alapanyagot igényel, mint az előbb említett dolgok és vélhetően rá lesz írva, hogy húsleves, sültek, sör, bor, pálinka. Persze némileg kibővített verzióban, hogy kitöltse a menükártya felületeit. Amennyiben ezt az információt a fentebb már említett facebook csoportban közzéteszed, mindenki tudni fogja mit fog kapni vacsorára és senkinek nem fog hiányozni.
Ez a 4 tétel együttesen már azt gondolom bőven 6 számjegyű spórolást eredményez, de ez még csak a kezdet.
3. Dekoráció: saját első kézből származó tapasztalat, amit a saját esküvőnkön is alkalmaztunk! Esküvői helyszínek között nagyon sok olyan található, melynek az alap dekorációja már szinte érintetlenül is majdhogynem tökéletes. Elképzelhető, hogy az egy főre vetített terembérlet, étel-ital csomag valamivel magasabb, mint egy másik helyszínen, de ha a dekorációval együtt vizsgáljuk már nem ez lesz a végeredmény. Egy komolyabb dekor valahol 500 000Ft körül kezdődik, határ pedig a csillagos ég. Különös tekintettel, ha olyan virágokat szeretnénk felhasználni, melyek az adott évszakban csupán importból beszerezhetőek. A mi márciusi esküvőnkön a domináns színvilág a sárga volt, így az épp szezonális, hazai beszerzésű sárga nárcisz adta a dekoráció gerincét. Ezen felül érdemes megjegyezni, hogy azt leszámítva, hogy a fotós megpróbálja a még érintetlen feldíszített termet a vendégek érkezése előtt megörökíteni számotokra és a dekoros részére, ezt leszámítva a vendégek „hangulati indexében” nem sok szerepet játszik, a vacsora idejét leszámítva nem igazán találkoznak vele, ott pedig az ételek minősége és mennyisége jobban megmarad az emlékezetükben, mint az asztal közepére elhelyezett hatalmas világítós váza, amitől épp nem tudott kommunikálni a vele szembe ülőkkel.
4. Geolokáció: miután összeírtátok, hozzávetőlegesen kiket szeretnétek meghívni, nézzétek meg, ki hol lakik. Ha a vendégek 80%-a Szegeden, de ti Budapesten, akkor érdemes elgondolkodnotok azon, hogy nem a vendégeket utaztatjátok, hanem ti utaztok. Ezzel az esetleges szállás költségeket drasztikusan tudjátok csökkenteni. Természetesen ma már nem divat mindenkinek állni a szállás költségeit, de azt gondolom, minden násznépben van olyan meghívott, akit szeretnétek ha eljönne és nem menne haza a szertartás után, de nem várható el tőle a szállás költségeinek megfinanszírozása. Éppen ezek miatt a helyszín választásánál célszerű olyan helyet keresni, ahonnan aki szeretne, akár sofőrszolgálattal saját költésgén (de a ti szervezésetekben, azaz keressetek fel ilyen cégeket is, akik rendelkezésre fognak állni) haza tud menni, aki pedig maradni szeretne, számotokra kis többlet költség mellett tudjon szállást foglalni.
5. Spórolás a szolgáltatókon: személy szerint nagyon szeretem az élőzenét, de ha azt az oldalát nézem, hogy egy jobb zenekar 4-5 fő, ami egyfelől megjelenik a vállalási díjukban is valamint a vacsoránál is, egy felkészült dj megfelelő alternatíva lehet. A nagyinak elsőre lehet szokatlan lesz, de meg fog békélni vele. Fotós / videós: most kicsit magam ellen beszélek, mivel egy 2 fotósos felállás lényegesen magasabb számla végösszeget jelent, de egy 3 napos 400 fős lagzit is meg tudtam örökíteni egyedül úgy, hogy a párnak később nem volt hiányérzete, így nagyon, de nagyon kevés olyan szituáció van, amit megfelelő kommunikáció beiktatása mellett ne tudna megoldani egy szólóban dolgozó fotós. Ugyanez igaz film esetén is, bár nekik kicsit összetettebb a feladat a több kamera miatt, de több olyan filmessel dolgoztam már akik ezt egyedül is megugorják megfelelő minőségben. Szintén el lehet engedni a drón kérdését is, ami fotónál teljesen felesleges, film esetében pedig kb. 5-10 másodperc az átadott anyagban. Azt gondolom, megvizsgálva a költség vonzatát, elég durva órára lebontva a plusz költsége. Szintén érdemes elengedni első körben az album, pendrive, vászonkép és egyéb termék kérdéseket. A képek meglesznek fél-1 év múlva is, bármikor lehet belőlük utólag csináltatni ilyeneket, nem szükséges ezekre előre leszerződni.
Ezek voltak az alap spórolási tippek, amikkel minden bizonnyal már számtalan másik weboldalon, facebook csoportban találkozhattál jó tanács formájában. Ezek nagyon hasznos tippek, a költségek hagyományos körülmények közötti kordában tartására tökéletesen alkalmasak, de olyan szintű spórolást amire most szükség lenne, sajnos nem tudsz velük megvalósítani.
Hogyan lehet a fentieknél jelentősen nagyobb összeget megspórolni?
Az elmúlt napokban több nemzetközi szintem is aktívan dolgozó kollégával volt szerencsém beszélgetni a @Staffasztal youtube csatornám keretein belül, és egységesen mindenkitől az az információ érkezett, hogy tőlünk nyugatabbra egy kicsit másként működnek ezek a dolgok. Az pedig nem kérdés, ahogy a fa mögül kukucskálós és tenyéren tartós képeket felváltották a fátyollengetős majd a riport stílusú képek, úgy ezek a trendek is el fognak érni hazánkba. Az más kérdés, hogy egyéb gazdasági ösztönző erő nélkül ez mikor történne meg, mivel a fent említett stílus irányzatoknak is kellett bő 10 év, azt gondolom azonban, hogy most egy olyan nem kívánt környezeti „együttállás” van, mely ezeket a folyamatokat fel fogja gyorsítani.
Mire is gondolok? Valószínűleg még élénken él a covid-19 idején megszülető karantén esküvők illetve az este 10-ig tartó lagzik. Lehet fura példa, de az emberek akkor megmutatták, hogy lehet teljesen hibátlan egy olyan lagzi, ami véget ér 22:00-kor és nem kell 5 embert pátyolgatni hajnali 5-ig, nincs se a párnak se a vendégeknek semmi hiányérzete, mindenki felhőtlenül táncolt, mulatott, sokkal aktívabban, mint a vírus előtti időszakban.
Való igaz, hogy ez szervezésben egy jóval komolyabb kihívást jelentett az esküvőszervezőknek, ceremóniamestereken, bevállalós pároknak, mivel egy olyan kompakt forgatókönyvet kellett összeállítani, melybe fele annyi idő alatt ugyanannyi eseményt próbáltak meg lebonyolítani.
Egy kósza gondolat erejére próbáljunk meg megbarátkozni a fenti forgatókönyvvel és nézzük meg, miben alakulnának másként az esküvők.
Egyfelől ami biztos, hogy a feszesebb ütemterv miatt még kevésbé opció a csúszás, hibázás. Ebből adódóan egy olcsóbb, nem megfelelően felkészült szolgáltató vélhetően a legnagyobb plusz költség lehet az esküvő végére. Ennek fordítottja, az esküvőszervező szerepe, amire eddig felesleges plusz költségként gondoltak a párok jelentős mértékben fel fog értékelődni. Nem lesz mód ugyanis arra, hogy olyan tartalékokat építsenek a forgatókönyvbe, ami az előbb már említett pontatlan, felkészületlen, stb. szolgáltatókból eredendően borítják a teljes menetrendet. Legyen az egy lassú dekoros, egy késő szertartásvezető, egy rutintalan fotós, bármi. Egy profi esküvőszervező garancia lesz arra, hogy az általa ajánlott szolgáltatók egyenként is és együtt csapatban is profik, tökéletesen és harmonikusan képesek együtt dolgozni és maximálisan azon vannak, hogy nektek minden pillanatotok tökéletes legyen. Ha ezt el tudod fogadni, hogy ez lehetséges, akkor nézzük, mit nyerhetsz vele:
Mivel voltál próba sminken, próba hajon (igen, voltál!), ruhapróbán, így percre pontosan tudod te is, a szolgáltató is, mennyi idő szükséges az előkészületekre. Ezt figyelembe véve lehet megtervezni a forgatókönyv első mozzanatait, a fotós/filmes csapat érkezését (nekik pl. elegendő smink végére érkezni, vagy akár pár imitált smink mozdulatot megörökíteni, az összképből nem fog hiányozni az előtte időszak). Amint elkészültetek, indulhat is a szertartás, azaz a vendégeket nem kell órákon át megváratni, így akár mellőzni lehet a welcome drinkeket, vendégváró étkeket is, mivel egyből eseményre érkeznek a vendégek (igen, nekik is kommunikálni kell, hogy a megadott időpont a szertartás kezdésének időpontja és nem egy ajánlott érkezési pillanat).
A szertartást követően a ceremóniamester az általatok korábban összeírt lista alapján a fotóssal közösen egy 50 fős násznép esetében a legrosszabb esetben is 10-15 perc alatt elkészítik a kis- és nagycsoportos képeket, a vacsorához bevonulás és helykeresések alatt pedig párhuzamosan mehetnek a privát gratulációk, tárgyi ajándék átadások, mivel ahogy egy kollégám fogalmazott az egyik Staff asztal beszélgetésben, a Magyar emberek még pár évtizedig biztos nem fognak tudni leszokni arról a kialakult szokásukról (ami nyugaton szinte sehol nincs jelen), hogy látványosan megmutassák a párnak, ezt a borítékot tőlünk kapjátok, ez a mi ajándékunk, LÁTOD?! Szóval erre kell hagyni egy pár perc időt, de erre pont alkalmas amikor a vendégek amúgy is bevonulnak az étterembe a szertartást követően.
Mivel nincs csúszás, az étterem nem lavírozik azon, hogy a leves le legyen hideg, a sültek se száradjanak ki, pontban a megbeszélt időpontban el tudják kezdeni a tálalást.
A vacsi utáni kv-cigi szünetben aki korábban nem adta át az ajándékait, most megteheti, mindenki kap 5-10 perc időt a regenerálódásra, majd indulhat a nyitótánc és a buli.
Következő nagy és hosszú program, ami nyugaton szintén ismeretlen, az a menyasszonytánc. Ellenben ha mindenképp ragaszkodsz hozzá, akkor össze lehet vonni a tortával. A terembe beérkezik a torta, megvágjátok, első szeletek sorsa a szokásos, majd a torta szeletelés feladatát átveszik a pincérek. Érkezik a vendég, táncol egy rövidet a menyasszonnyal vagy épp a vőlegénnyel, megy tovább a tortához, megkapja a szelet sütéjét és visszasétál az asztalához. Ezzel mire vége a táncnak, akár indulhat is tovább a buli.
Ami pedig a hagyományos lagzikon ezt követően volt, teljes mértékben ki lehet húzni. Nem szükséges az éjféli menü, nincs menyecske ruha, menyecske tánc, stb.
Nagyságrendileg próbáljuk meg ezt a fajta verziót számokba önteni:
Smink-fodrász-öltözködés: 90 perc
Szertartás (csak polgári): 30 perc
Csoportképek: 15 perc
Vacsora: 90 perc
Nyitótánc + szülői tánc: 5 perc
Menyasszonytánc – torta: 45 perc
Ezen „kötelező” elemek összesen 275 perc azaz 4 óra és 35 perc.
Adjunk hozzá 3 órát bulizásra és 25 percet „tartaléknak” és még mindig csak 8 óránál tartunk.
Feltűnhet esetleg, hogy mint fotós kifelejtettem a kreatív fotózást. Nem, nem felejtettem ki egyáltalán. De ismerve a nyári napokat, maga a napközbeni időszak eleve alkalmatlan arra, hogy szép kreatív képeket készítsünk, másfelől a párnak is igen megterhelő órákat a tűző napon tölteni, magukra hagyni a vendégeket és ezt szerencsére egyre több pár ugyanígy gondolja. Ez viszont nem zárja ki, hogy akár a leves és a sültek között, a buliból kiosonva, vagy 1-1 cigiszünet idején lelépjünk 5-10 percre és hatékonyan ám de nem fárasztóan elkészítsük az ilyenkor szokás képeket. Tapasztalatom az, hogy szintén nem lesz hiányérzete a párnak egy ilyen elaprózott kreatív végeredményének láttán, de ha a párnak kiemelten fontosak az ilyen képek, azt úgy is egy külön napon fogjuk elkészíteni, így az esküvői nap rendjébe nem kell vele tervezni.
Hol itt a spórolás?
A helyszínt hajnali 3-5 helyett elegendő este 10-11-ig bérelni. Így annak nem kell 12-14 órára fizetnie a pincéreket és egyéb személyzetet, nem kell hajnalig szóló ital csomag, nem kell ugyanilyen időtartamban üzemeltetni a klíma készülékeket, ami szemmel látható lesz a végösszegben is. Hasonlóan nem ketyeg a dj 20-30 000 Ft-os óradíja a már nem szomjas 4-5 vendég miatt, akik mint kemény mag nem hajlandóak külön ösztönzés nélkül elköszönni tőletek. Szintén nem szükséges a fotós / filmes csapatot 14-16 órára hívni, ami figyelembe véve, hogy a kettő együtt egy jobb minőség esetében 7 számjegyű összeg, a 16 óra helyetti 8 óra rendelkezésre állás 50%-os megtakarítást jelenthet, ami csak ezen 2 szolgáltatót nézve is fél millió Ft (minőségi szolgáltatókkal számolva)
Nincs szükség éjféli menüre ami szintén 6 számjegyű összeg, nincs szükség menyecske ruhára (ez pár függő, de ez se 5-10eFt kategória)
Ha a fentieket összeadod, egy vastagon 7 számjegyű összeg lesz az, amit spóroltál a „hagyományos” forgatókönyvekhez képest és biztos lehetsz benne, hogy jóval kevesebb üres járat lesz a táncparketten, sokkal intenzívebb buli élményben lesz része mind a vendégeknek, mind nektek. Nem fogják unatkozva várni a tortát és azt a pillanatot amikor végre feltűnésmentesen leléphetnek. Nagyon jó bizonyíték volt erre a már említett covid-19 alatti esküvők, aminek többsége épp ilyen felépítésű volt és kivétel nélkül mindegyik remekül lezajlott bármiféle hiányérzet nélkül.